...
Rikshospitalet i Oslo. Foto: Terje Pedersen, ANB

Endrer ventelistene

Oslo (ANB-NTB): Over 1.300 ganger i fjor ryddet norske sykehus plass til pasienter som klaget på at tidsfristen for behandling var brutt.

Publisert 03.03.2012 kl 15:16 Oppdatert 03.03.2012 kl 19:00

Tips en venn på e-post:

Det viser nasjonale tall fra Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) som Aftenposten har hentet inn. Totalt klagde 2.200 pasienter i fjor på at fristen som var satt for deres behandling var brutt. I 60 prosent av disse tilfellene klarte sykehusene likevel å finne plass til pasienten – etter påtrykk fra HELFO.

– Dette tyder jo helt klart på at sykehuset da rydder plass til den som har klaget, til fordel for en annen som står i køen. De har jo ikke ledig, ubrukt kapasitet, sier fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus.

Regelverket fungerer slik at når HELFO mottar klage fra en pasient som har fått fristen brutt, tar HELFO kontakt med sykehuset og gir én dags frist på å finne time innen 14 dager. Hvis sykehuset ikke klarer det, hjelper HELFO pasienten til å få behandling ved et annet sykehus enten i Norge eller i utlandet. Sykehuset som brøt behandlingsfristen i utgangspunktet, får regningen.

Petter Schou skal nå granske ventelistesaken ved Oslo universitetssykehus. Det vakte betydelig oppsikt i politiske kretser da TV 2 avslørte den angivelig ulovlige ventelistetriksingen ved sykehuset kvelden før helse- og omsorgsministeren skulle til åpen høring med Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

– Hvis man prioriterer pasienter av økonomiske og ikke helsemessige grunner, er det i strid med loven, fastslo Anne-Grete Strøm-Erichsen overfor NTB da høringen var over.

Hun framholder at hun har tatt flere grep for å bedre informasjonsflyten til såkalte rettighetspasienter, slik at de får vite hvilke rettigheter de har ved fristbrudd og at de forstår fullt ut hva disse rettighetene betyr.

Derfor sendte hun 10. desember et brev til helseforetakene, hvor hun understreket sykehusenes informasjonsplikt, og ba samtidig Helsedirektoratet undersøke hvordan den blir praktisert.

Direktoratet vet ikke

«Helsedirektoratet kan etter den aktuelle kartleggingen ikke gi noe svar på hvorvidt pasienter på venteliste for utredning eller operasjon/annen behandling blir fulgt opp forsvarlig», skriver direktoratet i rapporten som kom på statsrådens bord fredag.

Men det kan synes som om sykehusene forholder seg passive overfor pasientene.

«Det er lagt opp til at pasient eller fastlege vil henvende seg på ny til foretaket hvis ventetiden trekker ut, eventuelt at de vil benytte seg av muligheten for fritt sykehusvalg», heter det i rapporten.

Ingen i departementets politiske ledelse ville i helgen kommentere rapporten, fordi de først vil sette seg grundig inn i innholdet i den.

Direktoratet fastslår at gjennomsnittlig ventetid for rettighetspasienter innen somatikk, samt barne- og voksenpsykiatri, i fjor var på 58 dager. I somatikk alene var gjennomsnittstiden 65 dager. I mellom 10 og 20 prosent av sakene, avhengig av helseregion, ble det registrert fristbrudd. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

– Det vil bety en formidabel vekst i Meråker

Olav Gimse har vært på Stortinget for å promotere fengsel til Meråker.

...

– Vi er mye mer enn et rent danseband

Jhohans spiller opp til fest på Uptown Bar.