Bladet må gjerne synes det er kaotisk og at ting virker lite effektivt når det gjelder byggingen av E6 fra Ranheim til Værnes. Vi kan i grunnen godt forstå det, alt tatt i betraktning.

Men når lederskribenten i torsdagens avis hevder at Nye Veier ikke har noen plan for å ta byggingen videre, og at vi skal ha et «drodlemøte» med entreprenører for å finne bedre løsninger på prosjektet, er det fundamentalt feil.

Nye Veier har en klar plan for veien videre, og det handler blant annet om å få anbudet ut i markedet allerede nå i høst. Vårt overordnede mål og hensikt er å få arbeidene i gang igjen med en fortrukken entreprenør, og at prosjektet ikke blir ytterligere forsinket – ut over det vi allerede har varslet.

Parallelt med det tar vi oss den frihet å prøve å tenke nytt omkring hvilke løsninger som skal velges når byggearbeidene tar til igjen. I motsetning til Bladets leder vil markedet finne det tillitvekkende at vi ber om innspill med hensyn til kontrakts- og gjennomføringsstrategi for resterende del av prosjektet. Da oppnår vi god konkurranse gjennom et best mulig konkurransegrunnlag, og konkurransen kan gjennomføres raskere enn vanlig for slike prosjekter.

Det skal imidlertid ikke forsinke denne prosessen.

Når samarbeidet med Acciona ble terminert, lå det klare intensjoner bak. Det handler om å få bedre kontroll over prosjektet, og redusere risikoen for ytterligere forsinkelser.

Christian Altmann

Kommunikasjonsdirektør i Nye Veier