...
Bruk kredittkort eller reisebyrå når du skal bestille flybillett, lyder tipset fra Forbrukerrådet. Foto: Vidar Ruud, ANB

Ikke bruk bankkortet

Kjøper du flybillett med bankkortet kan alt gå tapt.

Publisert 02.03.2012 kl 08:37 Oppdatert 02.03.2012 kl 08:39

Tips en venn på e-post:

VisitDK

Da Spanair gikk konkurs tidligere i år var det mange nordmenn som sto igjen med ubrukelige flybilletter. Det var lenge uklart hvilke grupper som hadde krav på erstatning, ifølge norsk og europeisk lovgivning.

- En hovedregel folk bør huske på er at du er bedre dekket når du handler flybillett med kredittkort enn med vanlige bankkort. I Spaniars tilfelle var det var en stund tvil om kredittyter ville refundere kostnader for kunder som hadde kjøpt billetter med kredittkort via reisebyrå. Det er nå klart at både disse, og kunder som har kjøpt flybilletter på nett, via telefon eller på andre måter via kredittkort får erstatning. Forbrukeren kan kreve pengene tilbake fra kredittgiver (banken) selv om reisebyrået ikke er ansvarlig for den manglende leveringen, opplyser servicedirektør Ingeborg Flønes hos Forbrukerrådet overfor NA24.

En klar anbefaling er altså at du benytter kredittkort når du kjøper flybilletter, enetn det er via nett eller i reisebyrå, og ikke vanlige betalingskort (også kalt debetkort eller bankkort).

Har du kjøpt flyreisen som del av en pakkereise er du også dekket ved konkurs takket være reisegarantifondet.

Har du betalt med bankkort/betalingskort/debetkort har du få rettigheter, med mindre du har tegnet en tilleggsforsikring (konkursforsikring) i forbindelse med kjøpet.

Husk at vanlige helårs reiseforsikringer som Europeiske ikke gir erstatning ved konkurs.

RETTIGHETSOVERSIKT

Her er de viktigtste punktene om dine rettigheter når et flyselskap har gått konkurs:

Er flyreisen en del av en pakkereise?

Du kan fremsette et refusjonskrav via Reisegarantifondet.

Har du betalt for reisen med kredittkort?

Du kan rette et refusjonskrav mot kredittyter med hjemmel i finansavtaleloven § 54b.

Har du bestilt billett gjennom et reisebyrå og betalt kontant eller via bankoverføring?

Du kan rette et refusjonskrav til reisebyrået.

Har du bestilt din billett direkte gjennom SAS?

SAS sier de vil erstatte eller refundere billetter som er bestilt direkte gjennom SAS.

Har du tegnet konkursforsikring ved bestilling?

Rett et krav til ditt forsikringsselskap.

Har du betalt med debetkort/bankkort/betalingskort?

Sjekk dine avtalevilkår eller hør med kortutsteder om det er mulig å rette et refusjonskrav med hjemmel i avtalevilkårene.

Har du betalt for billetten på annen måte?

Kontakt det konkursrammete flyselskapets salgskontor for å høre hvilke muligheter som finnes. Husk at mulighetene er små. Ditt krav blir mest sannsynlig behandlet som et såkalt simpelt krav i konkursboet, det vil si at du kun får penger tilbake hvis det er midler igjen i boet etter at alle foranstående kreditorer har fått dekket sine krav. Sannsynligheten for at du får pengene dine igjen av konkursboet er derfor liten.

Har du betalt med kredittkort, og opplever at kredittyter, reisebyrået eller flyselskapet avviser ansvar, kan saken bringes inn for Finansklagenemnda.

For andre problemer som oppstår på en flyvning i utlandet fyller du ut EUs klageskjema for flypassasjerer. Fyll ut informasjonen og foreta videre korrespondanse på engelsk.

Dersom du ønsker å klage på problemer oppstått på flyvning fra Norge, skal du registrere din klage elektronisk hos Flyklagenemnda.