Får du av og til den følelsen. At du kom deg igjennom, men at det ikke akkurat var noen oppvisning i gode kjøreferdigheter. At det til og med var et par medtrafikanter som hevet øyenbrynet. Muligens var det en bak i blindsonen der, mens du forserte rundkjøringen, som måtte ta i bruk bremsen.

Med nye utfordringer

Trafikantene i Stjørdal har fått noen nye utfordringer med flere og mer kompliserte rundkjøringer, sier Andreas Jensen ved Salbergs Trafikkskole.

Den siste, store rundkjøringen i Halsøen representerer noe nytt i forhold til tidligere, med to valgfrie filer. Det fører til litt forvirring og påvirker kjøremønsteret også i de andre rundkjøringene, sier Andreas.

Han har sett litt nærmere på tema rundkjøring i Stjørdal sammen kollegaene Birgit Einarsen Salberg og Øyvind Berggren ved Salbergs Trafikkskole. De har laget en video som demonstrerer anbefalt kjøring gjennom noen av rundkjøringene i kommunen.

Se videoen øverst i saken!

– Det nye med rundkjøringen i Halsøen, er at det er mer enn en fil. Det er to filer som begge er skiltet til Trondheim. Det betyr at du kan velge hvilken du skal ta. Det som er mest praktisk da er å holde samme felt ut av rundkjøringen som det du hadde inn. Skal du skifte felt kan du gjøre det etterpå, sier Birgit.

Ingen regler

I rundkjøring gjelder de samme reglene som for kjøring i vanlig kryss. Nærmere bestemt det som står i trafikkreglene om «Kjøretøyets plass på vegen» og «Svinging».

– Vi kan se på myndighetspyramiden: Øverst er politiet, deretter kommer trafikklys, så kommer skilt og oppmerking og grunnmuren er trafikkreglene.

– I Halsøen bryter skiltingen med reglene, for der kan du legge deg i innerste fil selv om du ikke skal helt rundt og til venstre, sier Birgit.

Visste du at du bør blinke før du kjører inn i rundkjøringen også? Ikke bare når du skal ut?

– På forhånd blinker du som i et vanlig kryss. Til høyre hvis du skal ut til høyre. Ingen blinking hvis du skal rett fram, og blinke til venstre hvis du skal til venstre. Inne i rundkjøringen blinker du når du skal ut, uansett hvilken arm, forteller Andreas.

Flere valg

Hvis du kommer østfra på E14 og vet du skal ta motorveien til Trondheim, kan du planlegge riktig fil i god tid. Da kan du velge innerfila gjennom rundkjøringen og videre gjennom Værnestunnelene slik at du havner på motorveien mot Helltunnelen uten filskifte.

– Det vi ser, er at folk adopterer dette kjøremønsteret og legger seg i ytre fil også i andre rundkjøringer når de egentlig skal ligge i innerfila. Du må velge innerfila hvis du skal ut av rundkjøringa til venstre. For eksempel når du kommer på E14 vestfra og skal av i rundkjøringa mot Rema og Trafikklærerskolen.

Dropp skremmetaktikk

En vanlig synd i rundkjøring er for høy fart.

– Husk at i rundkjøring har du like mye vikeplikt for alle. Du skal ikke bruke fart og skremme øvrig trafikk fra å kjøre inn i rundkjøringen når du kommer på E14 eller E6. Du har ingen større rett fordi om du kommer på en større vei, sier Øyvind.

– Ja, det har vi alle merket. Det er litt tendens til maktbruk med fart og større bil. Riktig kjøreadferd er å vise tydelig at du har til hensikt å stoppe, når det er andre som er før deg til å kjøre inn i rundkjøringen, sier Andreas.

– Innrømmer folk at rundkjøring er vanskelig?

– Ja, selv om det har vært mye skriving og snakk om det, så blir det alltid diskusjonstema.

Mens noen føler seg direkte usikre og kanskje kjører litt «feil», har andre lagt seg til å kjøre slurvete. Men uansett er det aldri for sent å finpusse stilen.