Det viser framlegget til statsbudsjett, som finansminister Siv Jensen la fram torsdag formiddag.

Målet er å få elektrisk drift på toglinjene gjennom Stjørdal og Meråker.

Byggestart 2018

Regjeringen håper på byggestart allerede neste år eller i 2018. Planen er at Trønderbanen og Meråkerbanen kan åpnes for elektrisk drift i 2022 eller 2023.

Elektrifiseringsplanen handler ikke bare om å reise stolper og trekke elektriske kabler langs skinnegangen. Det må også gjøres tiltak på 66 bruer før selve elektrifiseringen kan gjennomføres på Nordlandsbanen og på Meråkerbanen.

Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen gjelder togstrekningene Trondheim-Steinkjer som utgjør vel 120 kilometer, inklusive Stavne-Leangen-banen og 71 kilometer på Meråkerbanen mellom Hell og Storlien.

Trønderbanen utgjøres av Nordlandsbanens sørlige del, Trondheim – Steinkjer.

3 milliarder

Hele utbyggingen er beregnet å koste om lag 3 milliarder kroner. Selve byggingen vil etter planen starte i 2017 og prosjektet skal være avsluttet senest i 2023.

Prosjektet vil gi mer miljøvennlige og moderne tog, bedre komfort og kapasitet både når det gjelder person- og godstrafikk.

Hell –Værnes

I statsbudsjettet foreslår regjeringen 88 millioner kroner til å gjøre ferdig skinnegangen mellom Hell og Værnes på Trønder- og Meråkerbanen.

Dette arbeidet har pågått de siste årene. Prosjektet Hell-Værnes omfatter ny sporplan på Hell stasjon med dobbeltspor på ny bru over Stjørdalselva.

Kortere kjøretid

Utbedringene vil gi økt kapasitet og bidrar til redusert kjøretid på strekningen Trondheim-Steinkjer.

Prosjektet startet opp med forberedende arbeider i 2014 og ble tatt i bruk for få uker siden. Neste år rives gammelt anlegg og området ryddes.

Prosjektet har en kostnadsramme på om lag 750 millioner kroner.