Onsdag la regjeringen fram Nasjonal Transportplan for 2018 til 2029, som nå skal til Stortinget for endelig behandling.

Fra før var det kjent at Trønderbanen og Meråkerbanen endelig får sine milliarder til elektrifisering. Det ble nemlig offentliggjort for flere uker siden. Resten av planen inneholder særlig to nordtrønderske nyheter.

Tolvårsperiode

- Det ene store proskektet som legges fra i NTP er E6 fra Åsen til Steinkjer. Det andre store prosjektet er E14 Stjørdal-Meråker. Og det er kostnadsberegnet til 3,5 milliard, sier stortingspolitiker Elin Agdestein (H).

Strekningen E6 fra Åsen til Steinkjer, er beregnet å koste 11,5 milliarder kroner, men får 710 millioner kroner i statlige penger i tolvårsperioden. Dermed går det trolig lang tid før strekningen er ferdig opprustet.

E14 fra Stjørdal til Meråker er også oppført i planen, men også her er det langt fra nok penger til å gjøre ferdig prosjektet. Opprustingen av E14 er estimert å koste 3,5 milliarder kroner, og det settes av 190 millioner i transportplanen - som en oppstartsbevilgning.

Begge disse prosjektene kommer med i andre del av tolvårsperioden.

Bygger trefelts

Detaljnivået på utbedringen er foreløpig ukjent. Men hun kan røpe at det skal bygges en trefelts vei på den første delen av E14 fra Stjørdal.

- Det blir midtdeler og forbikjøringsfelt i den nederste delen. Den første delen av strekningen fra Stjørdal og oppover blir trefelts, og så blir det en ny tofeltstrase videre opp til Meråker. Dette er vi veldig glad for. Vi i Høyre har hatt det på programmet i mange år. Men vi hadde kanskje ikke forventet at det skulle komme nå siden det er så mange andre prosjekter på gang, sier hun.

Før de setter kakespaden i marsipankaka som har fått både gulstripe og skilt med E14 på, forteller hun at det er satt av samlet sett investeringer på over 30 milliarder kroner til vei og bane i Nord-Trøndelag i NTP.

Starter i 2024

- Når det gjelder tidsperspektiv blir planene delt inn i to tidssoner. En fra 2018 til 2023 og en fra 2024 til 2029. Når det gjelder E6 er den lagt til andre periode. Det er fordi veien må planlegges, det skal lages reguleringsplaner som skal godkjennes. Dette handler om å komme i gang. Veien er prioritert og den kommer. Den første potten som er satt av er på 190 millioner, sier hun.

Hun nevner de to bruene som allerede er finansiert, og legger til at når det nå blir modernisering og elektrifisering av trønderbanen og vi i tillegg får utbedret E14, så er dette et stort løft for stjørdalsføret og et viktig signal fra regjeringen.

- Kjempeviktig og overraskende

Leder for næringsforumet, Torstein Mørseth, sier at dette er en stor overraskelse.

- Det er kjempeviktig og helt overraskende. Tilbakemeldingen fra lokale næringslivsaktører i Meråker er at de er helt avhengig av vei. Når den stenger får de ikke levert varene sine. Dette er også noe stortransportørene har jobbet for dette i lang tid, sier Mørseth.

- En viktig akse

Vikarierende ordfører da nyheten blir sluppet, Ole Hermod Sandvik, er også svært glad.

- Dette er kjempebra. Det er bra for stjørdalføret, og for regionen som helhet fordi dette er en viktig akse. Vi vet hvordan aksene er ellers over til sverige. Du skal langt nord og langt sør for å finne akser som er viktigere. Men et aspekt jeg ønsker å nevne er at når det først har kommet inn i planene, og det er satt av penger, så betyr det at vi faktisk er i gang. Da blir ting fullført. Så noen vil kanskje latterliggjøre at det er satt av bare 190 millioner i første fase, men når dette først er i gang og blir det vanskelig å hoppe av eller fjerne prioriteringen, så dette er stort, sier Sandvik.

Han legger til at man ikke bør se på beløp når det kåres vinnere i NTP.

- Vi må heller se på nytteverdien av veien. Det koster noe helt annet å bygge vei på Vestlandet enn i Trøndelag. De satsingene som gjøres nå har mye å si for regionens framtidspotensiale. Denne så i ikke komme, sier Sandvik fornøyd.