Rypetoppen Adventurepark i Meråker er en av Norges største klatreparker, og har siden åpningen i 2013 utviklet seg til å bli et innovativt og spennende reiselivsprodukt.

- Det er en glede for meg å gratulere Rypetoppen Adventurepark som jeg oppfatter som en modig og framoverlent bedrift. Samtidig gleder jeg meg over hver ny opplevelse som skaper merinteresse for Trøndelag, sier konstituert reiselivssjef Petra Sestak i en pressemelding.

Sterk konkurranse

Rypetoppen Adventurepark gikk helt til topps i konkurranse med sterke aktører som Crazy Coyote og Namsskogan Familiepark. I tillegg til hederlig omtale og en statuett laget av Nidarosdomens Restaureringsarbeider, fikk vinneren også markedsføring i regi av Trøndelag Reiseliv til en verdi av 20.000 kr. Prisen ble delt ut av Konserndirektør Reiseliv i NSB, Marianne B. Einarsen.

Prisen ble delt ut da reiselivsbransjen i Trøndelag feiret seg selv under Reiselivets Festaften i herresalen i Erkebispegården.

Innovativt reiselivsprodukt

Juryen har fått gode forslag tilsendt, og opplever at de tre nominerte bedriftene leverer på kriteriene man har vurdert etter. Rypetoppen Adventurepark skiller seg imidlertid ut ved å ha det lille ekstra.

- Rypetoppen Adventurepark er et nytt og unikt reiselivsprodukt som har attraksjonskraft til å trekke folk til regionen, samtidig som produktet også styrker tilbudet til lokalsamfunnet. I løpet av kort tid har selskapet klart å stå på egne beine og viser en positiv utvikling både økonomisk og i antall gjester, sier Hilde Lyng, leder for juryen og markedsansvarlig for NSB, i pressemeldingen.

Rypetoppen Adventurepark er lett tilgjengelig for både individuelle gjester og grupper, her er det mange muligheter for bedriften også med fokus på det internasjonale markedet.

Innovasjon, vertskap, markedspotensiale, antall gjester/økonomiske tall og bærekraft er måleparameter som juryen vurderte etter i sitt arbeid. Det har kommet veldig gode forslag, og mange av de trønderske bedriftene leverer på disse kriteriene.

Juryen har bestått av:

Hilde Lyng, NSB, Jon Uthus, NHO Trøndelag, Janne Bøklepp, Innovasjon Norge, Petra Sestak, Trøndelag Reiseliv, Ragnhild Vist Lindberg, Nord-Trøndelag fylkeskommune.