I høst feirer han 15 år som profesjonell operasanger. Den første jobben som freelance var Kristoffer Rustung på Steinvikholmen.

–Alt jeg har opplevd senere måler jeg opp mot Steinvikholm-følelsen og ånden. Det regna og jeg møtte en verden jeg aldri hadde sett før. Dette satte en standard for dugnadsånd, entusiasme, å få til ting på tross av samt et sterkt kollegialt fellesskap da vi bodde på Aglo. Dette er drømmebildet for meg sett i ettertid, ren idyll. Jeg forsøker å finne igjen dette overalt, det nærmeste er operaen i Kristiansund og Nordfjord. Dette er som å komme hjem.

Ros

Han roser modellen Opera Trøndelag har valgt.

–Det kommer ingen sangere fra operabyen Kristiansund, men her i Stjørdal produserer de en underskog av dansere og sangere. Olav Engelbrektsson-operaen har vært et bindeledd som gir utfordringer for operaskolen. I tillegg kommer konserter og andre øvrige produksjoner – man kan vokse kunstnerisk internt i Opera Trøndelag. Man bygger ut fra en grunnmur her, da blir det et sterkt byggverk.

Espen Langvik var med ute på Steinvikholmen første gang i 2008, da også som Rustung mens Are Hembre gestaltet vekteren og Karianna Sommerro bidro for operaskolen.

Fra ferie

Til Kimen kulturhus kommer han fra fem ukers ferie på solfylte Åland.

–Opera Trøndelag og Kimen kulturhus er et flott sted å starte høsten, her tas jeg imot med åpne armer og varme smil. Nå skal vi lage noe spesielt sammen, jeg har en tydelig følelse av det,smiler Langvik. Han husker med gruglede tilbake på sitt første møte med Randi Spets & co:

–Jeg var tynn i kroppen den gang. Anne Spets leta fram en skumgummimadrass, skar hull i den og trakk over meg, så jeg skulle fylle rustningen, smiler Langvik som i høst gyver løs på tre hovedroller ved Den Norske Opera i Bjørvika; Pelleas og Melisande, Madame Butterfly og La Cenerentola.

Masse høydepunkt

I helga blir han del av det som kan kalles et alpelandskap av høydepunkter.

–Jeg skal jobbe med sprudlende folk som Ingebjørg Kosmo, Thomas Ruud og Eir Inderhaug. Det skapes mye energi kobla med Ronald Rørviks kjente galskap på scenen. Alle har stor kunstnerisk tillit til hverandre.Dette tegner til å bli ekstremt morsomt.

–Det blir litt rart å komme hit for å jobbe tre dager innendørs istedenfor tre uker utendørs. Jeg må få til en tur ut på Steinvikhlmen og kjenne på sjølufta. Det er så vakkert der.

Olav Engelbrektsson innendørs?

Espen Langvik finner det naturlig at Opera Trøndelag trekker innomhus i kulturhuset.

–Nå tar Operaen sitt nye hjem i besittelse med rent opera-repertoar ispedd elementer fra Olav Engelbrektsson. Kanskje kan det bli Olav Engelbrektsson innendørs, det har jo blitt spilt på Det Norske Teateret. Huset står her, og det er flotte fasiliteter.

Langvik omtaler repertoaret under operagallaen som spennende.

–Her er både ting jeg kan hvile og briljere i, men også ting jeg må konsentrere meg skikkelig underveis for å levere.

Stas

I forfjor var Langvik Papageno i Tryllefløyten, året før Sprecher. Han var delaktig i å utvikle den forestillingen.

–For oss er det veldig stas at Espen Langvik vil komme tilbake og gjøre en jobb her, konstaterer operasjef Randi Spets.

Hektisk

Are Hembre bidrar med en gjestesang – i 2.akt.

–Det blir en hektisk lørdag. Først synger jeg i et bryllup,deretter en event, så rekker jeg akkurat dette før jeg har ny jobb igjen senere på kvelden. Det er bare moro, smiler 1992-modellen med over 50 booka gjenstående oppdrag før jul.

PS: Opera Olav Engelbrektsson vil tidligst bli oppført igjen i 2018.