Det forteller Bård Brandåstrø. Han var leder av Hell Cruisers i 2015 og 2016, og stilte selvsagt opp som frivillig under årets Night Cruise to Hell.

- Det har vært en kjempemessig dag, og hele tiden har det vært masse folk og stor oppslutning om aktivitetene, sier han.

Stjørdalingene møtte opp i hopetall for å se Night Cruise to Hell i Kjøpmannsgata.

- Over all forventning

Nåværende leder, Anne Britt Gulaker Nilssen, strålte som en sol etter at hun paraderte ned Kjøpmannsgate i sin Corvette dragracer 1963-modell med nærmere 2500 hestekrefter.

- Jeg er overveldet, og dette er over all forventing. Jeg tør ikke si hvor mange mennesker som har stilt opp, men det er mange. Noen er også kommet langveisfra, og jeg vet om noen som har tatt turen helt fra Møre, sier Gulaker Nilssen, som er kommet tilbake fra en alvorlig hendelse i fjor.

Hun krasjet i nærmere 250 kilometer i timen i en dragkonkurranse, men kom relativt uskadd fra hendelsen. Bilen gikk det verre med. Teamet rundt henne gjorde en kjempeinnsats, og fikk bilen bygget opp igjen i løpet av siste vinter. I sommer var hun tilbake i manesjen.

- I den siste konkurransen i Sundsvall vant jeg, smiler Gulaker Nilssen, som fikk stor oppmerksomhet for doningen i Stjørdals gater lørdag kveld.

- Må få med oss det som skjer

Kim Dragsten, Lina og datteren Ane Røsten er glad i biler, og møtte selvsagt opp for å få med seg paraden i gata.

- Jeg jobber som bilmekaniker, og har selvsagt interesse for biler. Like viktig som bilene er likevel folkelivet. Vi må få med oss det som skjer i Stjørdal, sier Dragsten, som ikke vurderer å starte med sitt eget bilprosjekt.

Det gjør derimot husfruen.

- Jeg liker både Corvette og Mustang, men min favoritt er Jaguar. Med bilmekaniker som samboer, skulle det være mulig. Det stopper litt med økonomien for det koster mye å ha en slik bil, men det er gratis å se på, smiler Lina Røsten.

Kim Dragsten, Ane og Lina Røsten storkoste seg under bilparaden i gågata.

Fra Olabil til trucker

Paraden inneholdt det meste som kan trille på hjul. Apache-sykler vekket minner hos oss som er godt vokse, og sannelig kom ikke en Olabil trillende nedover gaten. Ellers var det masse lyd, tøffe motorsykler, store trucker og skinnende amerikanere i ulike fasonger.

En som vekket mye oppmerksomhet, var trolig kveldens sjeldneste firehjuling.

- Av denne utgaven finnes det kun fem stykker i verden, og den ene befinner seg her i Stjørdal, smiler Odd Fossmo fra Hegra.

Bilen er egentlig en Ford Taunus fra 1967, som ble spesialbygd i Italia i samarbeid med OSI-fabrikken i Torino. Bilen har 188 hestekrefter og turbo.

- Det ble kun bygd 2200 OSI-er, og kun 50 med turbo, som var en sjeldenhet i 1967-68. OSI-fabrikken gikk konkurs i 1968, og produksjonen ble lagt ned. I dag finnes det 200 OSI igjen i verden, og kun fem med turbo, sier Fossmo, som kjøpte bilen for fire år siden.

Odd Fossmo fra Hegra vakte oppsikt med sin sjeldne OSI fra 1967. Foto: Frank Skaufel