Torstein Fosmo (27) er regissør, komponist og tekstforfatter når musikkspillet Sildslaget settes opp om nøyaktig ett år.

Nærmest alt står og faller på hommelvikingen når foreningen Proletarteateret presenterer forestillinga 20. oktober 2018. 27-åringen har lang erfaring som operasanger, kordirigent og revyskuespiller, men har aldri før skrevet teksten til en musikal.

– Jeg tenkte at nå var det på tide, sier Fosmo.

Kunngjorde første rolle

Sammen med styret i Proletarteateret kunne han fredag ettermiddag røpe første navn på rollelista. På Djupvasskaia i Hommelvik ble 61 år gamle Kjell Østeraas presentert som lensmannsfullmektig Lindboe.

Tenor Østeraas har sunget i det lokale koret Cappella i en årrrekke og var ifølge styreleder i Proletarteateret, Øystein Sneisen, selvskreven i en slik rolle.

– Vi mente han var god match. Kjell er omtrent like høy som Lindbo og i tillegg interessert i korsang og kultur, sier Torstein Fosmo.

Saken fortsetter under bildet.

Kunsterisk ansvarlig Torstein Fosmo er her flankert av styremedlemmene Viggo Valle, Gunn Frøiland og Øystein Sneisen. Anne-Britt Østeraas var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Anders Fossum

Slått ned

Det store fiskerslaget i Hommelvik er en kjent hendelse fra 1950-tallet. På en fest i Folkets Hus barket tilreisende fiskere og hommelvikinger sammen. Om lag 500 personer var involvert. Tumultene ender med at lensmann Lindbo blir slått ned og kjørt til sykehus.

– Jeg må le litt, det er artig å bli forespurt om å ta en sånn rolle, sier Kjell Østeraas og understreker at han ikke har vært på audition.

Proletarteateret har jobbet med det planlagte musikkspillet i drøyt sju måneder. Fosmo forteller at arbeidet har avdekket flere interessante momenter.

– Vi hadde et inntrykk av at fiskerne hadde skylden. Det var slik historien ble fortalt her inne. Det viser seg at hommelvikingene var vel så fulle og kranglete, konstaterer Fosmo.

Godt i rute

Han forteller at det kunstneriske arbeidet er godt i rute.

– Musikken er stort sett ferdig. Det gjenstår noe skriving, men det blir vi ferdig med til jul, sier Fosmo.

Han er opptatt av å levere et produkt med humor.

– Selv om vi nå har full oversikt over den faktiske hendelsen, vil vi nok ikke presentere den nøyaktig slik. Vi lager ikke et historisk spel. Det blir en del fri diktning. Virkeligheten gjør seg sjelden på en scene. Den er best når den krydres, og det har vi tenkt å gjøre, sier Torstein Fosmo ett år før teppet går opp i Bruket kulturhus.