Denne uka var fire av Fremskrittspartiets stortingsrepresentanter på besøk ved jernbaneknutepunktet på Hell. Her er Jernbaneverket i gang med en betydelig oppgradering av jernbanelinjene. Planene innebærer blant annet ny bru over Stjørdalselva og dobbeltspor mellom Hell og Værnes.

Nasjonal transportplan

– Vi jobber med den kommende nasjonale transportplanen, og reiser landet rundt for å møte våre lokalpolitikere for å bli bedre kjent med hvor skoen trykker på samferdselsspørsmål, sier Fremskrittspartiets Åse Michaelsen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Sammen med kollegene Tor André Johnsen og Morten Stordalen har hun besøkt jernbaneområdet på Hell, og hatt møte med fylkes- og lokalpolitikere i Nord-Trøndelag. Hensikten har vært å få lokale innspill på viktige samferdselsprosjekter. Et av de viktigste temaene som kom opp, er dobbeltspor på jernbanen.

Ferdig før tida

Fredag kunne NRK Trøndelag avsløre at dobbeltsporet mellom Værnes og Hell fullføres før tida.

Nå ønsker Nelly Anita Lian i Stjørdal FrP at dobbeltsporutbyggingen fortsetter helt til Trondheim med tunnel gjennom Gevingåsen og gjennom Malvik. Forslaget har også støtte blant fylkespolitikerne, og av Sør-Trøndelag FrP.

Dobbeltspor hele veien

– Vi ønsker å få på plass dobbeltspor hele veien fra Værnes og inn til Trondheim sentrum. Vi bor i en region med stor vekst, og mange pendler fra Stjørdal til Trondheim. Dobbeltspor vil knytte regionen enda tettere sammen, sier Nelly Anita Lian.

Forslaget får full støtte av Morten Stordalen. Han er jernbanepolitisk talsmann for Frp på Stortinget:

– Til den nasjonale transportplanen som nå kommer, er dette et svært viktig forslag. Dobbeltspor er både dagens og fremtidenes løsning for trondheimsregionen som har så stor vekst, sier Morten Stordalen.

Både vei og bane

Han mener det er unaturlig å enten snakke om vei, eller bane.

– Her må vi snakke om begge deler. Med dobbeltspor vil det bli lagt til rette for at flere vil velge å ta tog, og da vil kapasiteten på veiene øke. Dette forslaget skal vi ta med oss tilbake til Stortinget når vi nå skal begynne arbeidet med ny nasjonal transportplan, sier Stordalen.