Det sier Ragnar Bjerve Wold, sønn av Roar Wold. Sammen med Tor Hans Karlsson kurerer han utstillingen, som åpnet i galleriet på Kimen lørdag.

Han sier at selv om man ikke nødvendigvis kjenner igjen Forbordsfjellet, så er bildene bygget opp av elementene i Stjørdalsnaturen.

Usette bilder

Wold sier at det er artig å formidle arven etter sin far.

– Dette er en del av bildene som ikke har vært stilt ut før. Det er en jobb å få vist bildene for offentligheten for første gang, sier Wold.

Han sier det er spesielt å vise bildene i Kimen siden motivene er så tett knyttet til Stjørdal.

Aldri ferdig med landskap

Roar Wold var en av de fem kunstnerne i Gruppe 5, sammen med Håkon Bleken, Lars Tiller, Halvdan Ljøsne og Ramon Isern.

Wold sier faren aldri ble helt ferdig med landskap som tema.

– Fatter'n var opptatt av landskap og omskrivinger eller transfigurasjoner av landskap. Han var en modernist. Maleriene forandret seg hele veien, fra grønne bilder som «Trønderlandskap» til mer abstrakte landskap som «Landskap med festning» tretti år senere, sier Wold.

Utstillingen har hovedfokus på en tiårsperiode fra 60-tallet.