– Regionen skal ha sin del av kaka, sa NHOs regiondirektør Merete Storødegård og siktet til fordelingene og prioriteringene i Nasjonal Transportplan.

Westgaard vertskap

Transportfirmaet Isak D. Westgård i Stjørdal var valgt som møtested da NOH i samarbeid med LO inviterte til en dialog mellom statsråden og regionalt næringsliv. Der var Ketil Solvik-Olsens på plass for å få innspill til regjeringens arbeid med Nasjonal Transportplan (NTP) 2018 – 2029.

– Artig for oss som en transportbedrift som jobber innenfor dette segmentet å få samle så mange mennesker og få diskutert ting vi er opptatt av. For eksempel status på veistrukturen, godsterminal, Trondheim Torggård og andre viktige tema, sa Øystein Lie ved Westgaard.

Betaler mye bompenger

– Hva er du mest opptatt på Westgaards vegne?

– At vi må få fortgang i de veiprosjektene som er på gang i Midt-Norge. Jeg er spent på hvordan finansieringen av dem. Hva våre bompengekostander vil bli. Vi omsatte i fjor for 100 millioner kroner og brukte av det 2,2 millioner kroner på bompenger og ferge. Så vi håper at samferdselsministeren etter hvert vil begynne å holde det de lovte om et bomfritt Norge. I alle fall en differensiering, for eksempel ved bruk av miljøvennlige motorer.

– Det har Westgaard investert i?

– Ja, vi har motorer etter EURO 60 standard.

Storødegård var også svært opptatt av godsterminalen og blant annet flyplassen. Distriktssekretær Kristine Svendsen fra LO bestilte effektive, sikre og miljøvennlige transportpolitiske løsninger.

Stjørdalens Blad kom imellom og fikk spurt samferdselsministeren om han kunne svare Øystein Lie om hva det blir til med bompenger.

– Vi har forsøkt å fremme forslag om bompengekutt flere ganger, men får bare med oss Høyre. Vi blir stemt ned. Sånn er det når vi er en mindretallsregjering.

– Så dere har gitt opp saken?

– Nei, vi jobber nå med å finne nye løsninger som vi håper å kunne få med oss resten på. For vi ser at høye bompengekostnader er et problem for næringsdrivende. Løsninger kan være statlige finansieringsordninger eller garantiordninger som får ned kostnadene ved investeringer.

Ønsket innspill

– Fint å komme til Stjørdal og Sutterøy Industriområde?

– Ja, å få møtes her ved en transportbedrift gir den rette rammen om det vi skal diskutere. Jeg er jo her primært for å få innspill til arbeidet med Nasjonal Transportplan. Etatene la fram sine forslag 29. februar. Nå skal vi rundt og treffe næringslivet, som vi gjør i dag. Vi skal også møte den politiske ledelsen i fylkene, og basert på det vi får skal vi utarbeide og legge fram regjeringens forslag. NTP blir trolig vedtatt i Stortinget sommeren 2017.

Isak D. Westgaard i midten hadde besøk av f.v. Torstein Mørseth (Stjørdal Næringsforum), regiondrirektør Merete Storødegård (NHO), samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), Jon Uthus (NHO) og et 60 talls næringslivsaktører fra Trøndelags-regionen mandag formiddag. Foto: Line Finnøy Bakken