Tirsdag kveld presenteres Hell Arena som et test-, forsknings- og utviklingssenter for framtidas bilteknologi, med fokus på elbil. 7-800 mål på Frigården i Lånke går med.

– Vi inviterer til åpent folkemøte i dag tirsdag for å orientere om planene, og sjølsagt for å få innspill fra salen. Det jobbes med reguleringsplanforslaget, og det er viktig med en åpen dialog gjennom hele prosessen. Så vi vil informere om status i dag på prosjektet, og noe omkring ønsket mål, og vi ønsker oss også reaksjoner og dialog fra de som blir berørt på den ene eller andre måten, sier Paul Sverre Røe, prosjektleder for Hell Arena.

Flere hundre mill

Det er store planer som presenteres på skytterhuset på Frigården i kveld. Reguleringsplanen omfatter et areal opp mot 800 mål, og som ferdig utbygd vil ha en prislapp på flere hundre millioner kroner. Rø vil ikke si noe om hva siktemålet er for når dette forskning og utviklingssenteret vil stå ferdig, men de mest optimistiske nevner årstallet 2020.

Det er stiftelsen Hell Motorpark som eier prosjektet som presenteres i dag. Det ble etablert i 2009 med formål å utrede mulighetene for et motorsportanlegg på Frigården.

Ny retning

I dag har planene tatt en ny retning, vokst seg betydelig, og nå mener eierne arbeidet er kommet så langt at det er på tide å stifte nytt selskap for å dra prosjektet videre. Et prosjekt som har endret og utviklet seg kraftig under reisen, Hell Arena ønskes nå realisert som et teknologi- og utviklingssenter for bil. Hele 7 departement i hovedstaden er mer eller mindre engasjert i prosjektet, hvor elbil og framtidas bil vil være hovedfokus.

På folkemøtet vil flere utredninger som er gjort av ulike rådgivningsfirma bli presentert, så langt de i prosessen er kommet. Det handler om fagområder som miljø, geologi, veg, vann. Dette utredninger i forbindelse med reguleringsplanarbeidet.

– Det er gjort verdivurderinger, kartlegginger og nå ønsker prosjekteier et folkemøte der det legges fram den kunnskap som så langt er funnet. I tillegg ønsker stiftelsen i dag innspill fra deltakerne på det åpne folkemøtet, sier Paul Sverre Røe.