- Det var et bra oppmøte og stort engasjement, og jeg har stor forståelse for skepsisen til et så stort anlegg, sier Paul Sverre Røe, prosjektleder for Hell Arena.

Hell Arena er planlagt som et test-, forsknings- og utviklingssenter for framtidas bilteknologi, med fokus på elbil.

I tillegg er det også meningen at anlegget skal benyttes til motorsport og da spesielt asfaltracing.

Anlegget vil legge beslag på mellom 7-800 mål på Frigården, og investeringskostnadene vil beløpe seg til flere hundre millioner kroner hvis det realiseres.

Økt støybelastning

Flere av de tilstedeværende på folkemøtet mente anlegget ville skape økt belastning både i forhold til økt støy, økende trafikkbelastning i området og at et fremtidig Hell Arena vil skape utfordringer for både vann og frilufts- og dyreliv.

Blant annet må Lånke ILs lysløype og skihytte fysisk flyttes til et annet område på Frigården.

- Vi noterte alle innvendinger og konstruktive innspill, og kommer til å ta med oss dem i det videre arbeidet, sier Røe.

Skal ha flere folkemøter

Både konsekvensanalysearbeidet og reguleringsprosessen pågår for fullt, og arbeidet forventes å sluttføres i løpet av året. Da er det klart for høringsrunder og nye informasjonsmøter med berørte parter.

- Vi skal ha flere runder hvor beboerne blir hørt, og når konsekvensarbeidet er avsluttet er det naturlig med et nytt informasjonsmøte. Vi er uansett opptatt av god dialog, og ønsker beboere eller andre interesserte parter møter eller mer informasjon, er vi interesserte i å delta på det, sier Røe.

Les mer om naboenes innsigelser mot gigantanlegget i torsdagens papirutgave av Stjørdalens Blad.