–Det er ikke tilfeldig at vi er med på et prosjekt som dette. Jeg tror vi kan nå ut i bredden av landet med utvikling av skolen i større grad når også vi utenfor Oslogryta er med, sier Morten Sagberg Johnsen.

Han er lærer på ungdomsskolen og en av pådriverne i prosjektet for å få mer ut av å bruke teknologi i skolen.

Smart bruk av teknologi

Det er Senter for IKT som er hovedvinneren av prisen for prosjektet «teknologi i skolen», som startet opp i etterkant av NHO-konferansen i 2014. I tillegg til Stjørdal og Hegra Ungdomsskole, er NHO og Sandvika Videregående med som partnere.

I Hegra har lærerne først fått kurs i bruken av smart-tavler, interaktive tavler som erstatter turs og kritt. Hegra ungdomsskole har smart-tavler og har hatt ønske om å få mer ut av dem.

–Det er kjempeviktig med kontakten ned på skolenivå. Det må være et erkjent ønske fra lærerne, skoleeier og skoleledelsen om et prosjekt som dette skal lykkes, sier Anne-Trine Hagfors, kommunens kontaktpunkt i prosjektet.

–Det er mye å hente på å bruke teknologi bedre. IKT er en av de grunnleggende ferdighetene på lik linje med lesing, skriving og regning elevene skal mestre, sier rektor Gisle Amundal.

Han sier samarbeidsavtalen Hegra ungdomsskole har med NTNU henger sammen med hvordan man ble med de store samarbeidspartnerne.

Kommer elevene til gode

De tre pedagogene sier det er viktig å benytte seg av ny teknologi der det er nødvendig, men at det bygger på de metodene man allerede bruker. Det aller viktigste er at elevene lærer så mye som mulig og er forberedt på fremtidens arbeidsmarked.

–Mye man lærer kunne med fordel blitt betegnet med en best-før dato. Det aller viktigste er å lære elever hvordan man lærer, slik at de kan tilegne seg ny kunnskap videre, sier Amundal.

Johnsen sier læreryrket endrer seg mye siden hele samfunnet tilpasser seg det nye digitale nettsamfunnet.

–Vi må benytte oss av tekologiutviklingen for å gi elevene bedre læring. Min rolle som lærer kan være annerledes om ti år, sier Johnsen.

En av mulighetene de har sett på, er omvendte klasserom. Johnsen har produsert videoforelesninger som elevene får i lekse å se hjemme, så de heller gjør oppgaver på skolen, med mulighet til bedre oppfølging.

–Lærerne fikk i oppgave å bruke det de lærte om smart-tavler i undervisningen. De hadde workshops og presenterte resultatene for kollegiet. Man må ha praksis for å være trygg på bruken av nye metoder, sier Amundal.

Mottar prisen på internasjonal konferanse

Den gjeve prisen deles ut på utdanningsorganisasjonen IPN sin konferanse i september.

–Målet er å bygge videre. Alle de fem skolene i Hegra er trukket inn i dette prosjektet. Jeg synes det er viktig at vi får annerkjennelse for den jobben som gjøres her. Nå handler det om å spre kunnskapen, sier Hagfors.