Det sier informasjonsrådgiver Torill Ellingsen og enhetsleder servicetorget, Geir Olav Flåan. Førstnevnte opprettet Stjørdal kommunes Facebook-side i 2011.

– Vi jobber målrettet for å spre relevant informasjon. Det handler om å komme i dialog med våre innbyggere, sier Ellingsen.

NM i Facebook

Kommunen var nylig med i NM i Facebook for kommune-Norge. 365 kommuner, 18 fylkeskommuner og 13 Oslo-bydeler deltok i det som blir omtalt som en vennskapelig konkurranse. Til sammen 396 Facebook-sider konkurrerte i tre kategorier:

* Engasjement på Facebook-siden - i perioden 23. mai til 17. juni.

* Antall Facebook-likere - per 17. juni.

* Andel Facebook-likere - per 17. juni.

Stjørdal kommune havnet på 13. plass i kategorien engasjement. Meråker havnet for øvrig på 48. plass. Når det gjelder antall likere ble det en 33. plass på stjørdalingene, mens de havnet utenfor topp 50-listen på andel likere.

– Det er vi kjempefornøyd med. Når det gjelder andel Facebook-likere, så blir det målt opp mot antall innbyggere, så der er det vanskelig å nå opp for en såpass stor kommune som vi er, forteller Geir Olav Flåan.

Skryt

– Hvorfor er Facebook så viktig for dere?

– Det handler om flere ting. Det er én av brikkene i beredskapsarbeidet vårt, at vi når ut til flest mulig fortest mulig. En annen ting er omdømmebygging, vi viser at kommunen er attraktiv og vi forsøker å vise engasjement og positivitet. I tillegg vil vi skape trafikk inn til hjemmesiden vår. Så vi sitter ikke på Facebook kun for å ha det artig, sier Flåan.

Torill Ellingsen passer på å skryte av brukerne og følgerne.

– Folk deler mye og kommenterer på innleggene våre. Saklighetsnivået er høyt, og vi har så langt ikke slettet noe fra Facebook. Vi har økt tempoet på oppdateringene gradvis, og vi prøver å legge ut relevant informasjon til rett tid. Vi ser at før arbeid og etter arbeid er de beste tidspunktene, sier hun.

– Hvor mange henvendelser får dere på Facebook?

– En god del. Det er daglige spørsmål, og vi forsøker å svare så fort vi kan. For å kunne gi gode svar er vi avhengige av kommunens fagpersoner, og de har forstått viktigheten av å ha en god og rask dialog med innbyggerne.

Instagram

Stjørdal kommune har også en Instagram-bruker de tar vare på.

– Det er samme misjon og vi vil framsnakke kommunen. På #istjørdal ligger det nesten 7.000 bilder nå, sier Torill Ellingsen.