Etter to og et halvt års knallhard jobbing, kan jeg ikke forstå annet enn at de verste hindrene er forsert, sier Ronny Juhlin, som etter sigende er gått fra å være ukuelig optimist, til å bli en litt mer nøktern realist.

Det grenseløse alpinanlegget fra Storlien til Teveldalen, er ikke noen ny tanke. Den ble sannsynligvis luftet for første gang for rundt femti år siden, så når vi antyder for Ronny Juhlin at enkelte lesere nok vil si at: «den har vi hørt før», så svarer han: «Ja, bruk gjerne det som saksoverskrift».

– Det kan fortsatt bli satt en stopper for prosjektet, men som den optimisten jeg tross alt er, så tror jeg mulighetene er gode for at anlegget kan stå, stort sett ferdig til vinteren 2018.

– Du nevnte hinder som er forsert?

– Ja vi har gått noen runder allerede. Åre kommune ga umiddelbar godkjenning, under forutsetning av at Länsstyrelsen gjorde det samme. Så enkelt var det imidlertid ikke der i gården. Det ble kort og godt tverrstopp, grunnet gammelt fjell, urskog, dobbeltbekkasin, hvitmose, orkideer og sjeldne våtmarker.

Tilsagn fra Länsstyrelsen

De ble pålagt å fremskaffe en konsekvensanalyse, noe de gjorde.

– Neste sommer måtte vi lage en grundigere analyse, og tiden gikk. Vi laget en ny kartskisse, der vi flyttet stolper og justerte traseer, til alle var fornøyde. Etter dette fikk vi nå nylig, endelig tilsagn.

Juhlin forteller at det fortsatt finnes noen begrensninger, som at de ikke får jobbe med prosjektet i juli, august og halve september.

– Nå skal vi i gang med finprosjektering i august, og da har jeg gjort mitt. Resten blir det fagfolk som tar seg av.

15 millioner

Prislappen på prosjektet, med broer over E14 og jernbanen, ligger på 15 millioner.

– Det høres lite ut. Er det realistisk?

– Vi kommer til å satse på T-kroker i stedet for stolheiser, noe som gjør det mye billigere. Videre er det snakk om bare 8 stolper, noe som ved hjelp av helikopter, kan monteres i løpet av en enkelt dag.

Nilsonfamilien som er grunneiere på Storlien, er veldig positive, forteller Juhlin, så nå venter vi på endelig klarsignal fra Teveltunet, som er vår samarbeidspartner på norsk side. Dalstasjonen vil etter all sannsynlighet bli liggende omtrent der parkeringsplassen til Rypetoppen befinner seg i dag.

Her i området ved parkeringen til Rypetoppen, skal alpinanleggets dalstasjon etter planen ligge.