Vegforum Trøndelag skriver i en pressemelding at de registrerer at Trondheim kommune, i motsetning til Stjørdal og Malvik kommuner, ennå ikke har vedtatt reguleringsplan for sin del av utbyggingen av E6 fra Ranheim til Hell.

Videre registrerer de at det jobbes med å se på alternative løsninger til full firefelts utbygging. Næringsforeningen i Trondheim, avdeling Malvik er del av vegforumet som består av aktører som er opptatt av veispørsmål i Trøndelag.

– Nybygging og utbedringer av veinettet i Trøndelag må ha en standard som øker trafikksikkerheten og tilfredsstiller brukernes krav, ikke bare i dag, men også om 30 – 40 år, skriver leder Merethe Storødegård.

NHO-direktøren leder Trøndelag Vegforum.

Storødegård peker på at E6 er hovedtransportåren gjennom landsdelen vår og særdeles viktig for næringslivet.

Vegforum Trøndelag arbeider for at nye utbyggingsprosjekter på E6 mellom Steinkjer og Støren skal ha en fremtidsrettet standard med minst 90 kilometer i timen og fire felt.

Utbygging av E6 på strekningen Ranheim-Værnes er en av tre delprosjekter i Nye Veier AS sin prosjektportefølje i Trøndelag. Vegforumet minner om at viktige kriterier for utbyggingsrekkefølgen i Nye veiers totale prosjektportefølje er om prosjektene er klare for utbygging, samt muligheter for helhetlig utbygging.

– Vi er opptatt av at Nye Veiers samlede prosjektportefølje i Trøndelag ferdigstilles så raskt som mulig og som en helhetlig utbygging, skriver Storødegård.

Vegforum Trøndelag forventer at Trondheim kommune raskt vedtar reguleringsplanen for full firefelts utbygging, slik at prosjektet er klart for overlevering til Nye Veier AS.

NHO-direktør Merethe Storødegård leder Vegforum Trøndelag. Foto: Jan Erik Sundøy