Mediekonsernet Polaris Media straffes hardt av sviktende annonseinntekter og varsler at en vesentlig del av spareplanen fram mot 2020 innebærer nedbemanninger.

Grunnen til kuttene er den kraftige nedgangen i annonseinntekter som konsernet, i likhet med andre norske mediebedrifter, har opplevd den siste tiden.

- Nedgangen i annonseinntektene er fortsatt sterk. Svak norsk økonomi forklarer deler av nedgangen, men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse som hovedsakelig forklarer nedgangen. Vi har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, i kvartalsrapporten.

Sterk posisjon

Redaktør i Stjørdalens Blad og Malvik-Bladet, Linn Kathrine Yttervik vil ikke svartmale situasjonen, og har tro på at lokalavisen vil ha en sterk posisjon i årene som kommer.

- Vi mener at lokalavisene fortsatt står sterkt og at vi har et godt utgangspunkt for å møte den situasjonen som vi nå står i og som vi ser i markedet. Men det er klart at også lokalavisene ser effektene av sviktende annonseinntekter. Vi har jobbet med framskrivningene mot 2020 i en god stund, og mener vi har grei kontroll på hvilke tiltak vi kan iverksette for fortsatt å kunne være et solid mediehus for lokalbefolkningen i Stjørdal, Meråker og Malvik, sier Yttervik

Skal styrebehandles

- Vi har ikke styrebehandlet de endelige rammene så vi sitter ikke med størrelsesorden på kutt vi må foreta. 300 millioner for Polaris-konsernet er ikke lommerusk og det er klart det synker et visst alvor innover de ansatte når vi vi får beskjeder som dette. Kostnadene både i Stjørdalens blad og Malvik-bladet må kuttes og vi kan ikke utelukke at det vil bli noe redusert bemanning, men vi mener vi skal kunne hente inn en del på andre tiltak.

Hun håper nå at også leserne vil favne om lokalavisa, og sier at hun tross alt ser lyst på tida som kommer.

- Jeg hadde ikke gått fra nedbemanning i en avisjobb til sparetider i en annen hvis jeg ikke hadde trua på framtida og journalistikken. Men på generell basis, som nyhetsmenneske med lang fartstid, må jeg si at jeg synes det er trasig for mediehusene når rivjern av denne størrelsesordenen kommer fram. Derfor synes jeg leserne skal kysse hver annonse de ser i lokalavisa i stedet for å ergre seg, sier Linn Kathrine Yttervik

Frivillige ordninger

En vesentlig del av resultatforbedringene i Polaris Media vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

De eier også en del mediebedrifter lokalt der flere må kutte - blant annet Adresseavisen, Stjørdalens blad, Malvik-bladet, Innherred, Fosna-Folket, Sør-Trøndelag, Trønderbladet, Oppdalingen og Brønnøysunds Avis. Polaris Media eier også 10,1 prosent av Trønder-Avisa.

Svak norsk økonomi

Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.

– Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.