For andre gang i år har Ellisiv Nyre Bergmann dratt til India for å hjelpe. Hun deltar i et dansk prosjekt kalt «Trines Børn», som hjelper sigøynerbarn ut av den verste fattigdommen ved å tilby blant annet leksehjelp.

– Med leksehjelp kan de klare å fullføre skolegangen, og få seg en utdannelse. Dermed har de en sjanse til å delta i samfunnet, og bryte med kastesystemet og den elendigheten de lever i. Alt handler om hva du får til, og ikke hvor du kommer i fra.

Bergmann studerer medisin på snart tredje året i København, og kom i kontakt med prosjektets leder Trine Obel gjennom studiene.

– Sigøynerbarna er glade og engasjerte. Jeg har fått et nært forhold til mange, både barna og foreldrene deres. De ler mye, tross fattigdommen de lever under. De er særlig en 11 år gammel jente som jeg har blitt godt kjent med. Hun er glad i å gå på skolen, og gjør det også veldig bra, til tross for at hennes mor ikke ønsker at hun skal gå på skolen. Moren sliter med alkoholmisbruk, som så mange andre voksne i sigøynerleiren.

Lærer om hygiene

I et ørkenområde i utkanten av byen Pushjar, har sigøynerne slått leir.

Her lever de sammen med dyrene sine - kyr, griser, geiter og hunder. De har verken rent vann eller elektrisitet. Når de skal gå på toalettet, må de gå i utkanten av leiren. Da går jentene to og to. De har med seg vann på flasker som de skyller seg med.

Bergmann forteller videre at de barna som er med i prosjektet ikke bare får leksehjelp, men at de også lærer om hygiene.

–I de lokalene som vi leier til skolearbeid lærer vi dem også å vaske seg og å pusse tennene. De er glade i vann som barn flest, og de synes også det er morsomt å leke med vann.

Bryter håpløs sirkel

«Trines Børn», hjelper i dag 30 barn med skolearbeidet.

– Det er ikke alle foreldre som ønsker at barna skal gå på skolen. Noen vil at barna skal hjelpe til med å tigge eller tjene penger på annet vis. Denne sigøynerstammen er trommeslagere som reiser rundt og spiller i bryllup. Men bryllupssesongen er kort, og når den er over må de finne andre måter å tjene penger på.

– Vi ser at vi kan hjelpe til med å få slutt på denne sirkelen av håpløshet ved å hjelpe barna gjennom de 12 første skoleårene. Her lærer de å lese, regne og å snakke engelsk, og det gir dem større forutsetninger for å et bedre liv etter endt skolegang.

De familiene som er med på prosjektet får hjelp i form av mat og klær.

– Vi prøver å påvirke familiene til å la barna gå på skole ved at de får mat til fmilien og skoleuniform til barna.

Indias fattigste

Pengene til prosjektet samles inn via private givere. 1000 kroner gir skolepenger, skoleuniform og mat for ett år.

– Disse menneskene er blant Indias fattigste. De fleste er analfabeter og har ingen mulighet til å hjelpe barna sine med lekser. Dermed blir det vanskeligere for barna å avansere opp i klassetrinenene og de dropper raskere ut av skolen.

Sigøynerne Ellisiv jobber med har ikke personnummer og derfor ingen rettigheter.

– For å gå på skole må man ha personnummer. Gjennom private advokater betaler vi for at barna skal få personnummer og fødselsattest. I de fleste tilfeller må vi gjette oss til alderen og det er ikke alltid så lett. Men det viktigste er at de får de rette papirene. Jeg er glad jeg har muluighet til å være med på å gi disse barna et bedre liv. Jeg har troen på at det nytter.