Dette offentliggjorde Samferdselsdepartementet i en pressemelding mandag.

- Skjerper sikkerheten

- Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Nord-Norge sikrer regjeringen et godt og markedstilpasset flytilbud i disse regionene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- I tillegg skjerpes sikkerheten i nord, med hensyn til at Samferdselsdepartementet har satt krav til trykkabin på fire av rutene hvor man tidligere ikke har satt krav til dette, fortsetter han.

Søkte på alle rutene

Konkurransen ble utlyst 2. juni, og alle flyselskap innenfor EØS-området ble invitert til å levere inn anbud på, i alt 13 ruteområder.

Lokalt innebærer dette rutene mellom Trondheim og Namsos, Trondheim og Rørvik, samt Trondheim og Mo i Rana.

Widerøe leverte anbud på alle rutene, mens Danish Air Transport (DAT) og nykomlingen FlyViking bød på noen av dem. DAT krevde høyere kompensasjon enn Widerøe og tapte derfor sine ruter.

Tilbudet fra FlyViking ble avvist da selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet.

- Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS, heter det i pressemeldingen.

Anbudet gjelder fra 1. april 2017 til 31, mars 2022.