Carmen var en av grunnene til at Mads Wighus startet å synge opera. Nå bekler han en av hovedrollene når operaen settes opp i Kimen.

– Carmen var den første operaen jeg så, da jeg som 11-åring så en forestilling i verona i Italia. Carmen var også den første operaen jeg så fra innsiden, da jeg var med som statist ved Den Norske Operas oppsetning i 2002. Mine opplevelser med Carmen bidro sterkt til at jeg faktisk begynte å synge og studere opera etterpå, sier Mads Wighus, som skal ha rollens som beileren og tyrefekteren Escamillo ved Opera Trøndelags oppsetning av Carmen i mars neste år.

Kjent

Mads Wighus er kjent for det lokale operapublikummet fra tidligere. Både fra rollen som Kristoffer Rustung i Olav Engelbrektsson i 2009 og i rollen som Papageno i Tryllefløyten året etter.

– Jeg var nyutdannet den gangen. Siden har jeg gjort flere roller ved flere operascener. Jeg jobber som frilanse operasanger, men har aldri gjort en større rolle i Carmen. Jeg har vært statist, og jeg har hatt rollen som en av smuglerne, så jeg har på en måte gått gradene. Nå er jeg både glad, stolt og ydmyk over denne muligheten i Stjørdals nye storstue, sier Mads Wighus.

Storsatsing

Etter årets oppsetning av Flaggermusen i Kimen satser Opera Trøndelag på en enda større produksjon til neste år.

– Carmen er en av verdens mest sette operaforestilligener, og vi er glade for å kunne sette opp en fullskala forestilling i fire akter i Kimen, sier operasjef Randi Spets.

Produksjonen er en samproduksjon med operaen i Kristiansund, som setter opp Carmen året etter.

– Carmen er sigøynerjenta som utfordrer og forfører alle hun kommer over. Det er en opera om kjærlighet, frihet og død, og det er en intens opera. Full spenning fra første sekund. Det er også en opera med mange flotte sanger, som har blitt kjent og kjær for mange. Spesielt kanskje Toreador arien og Habanera arien, sier Randi Spets.

I de to andre hovedrollene finner vi Tora Augestad som Carmen og Kristian Krokslett som Don José.

Viktig for Kimen

Produsent i Kimen kulturhus Ole Ivar Teigen er glad for å ha Opera Trøndelag tilbake i storsalen.

– Det er viktig for oss å ha akustiske store produksjoner inn i kulturhuset. Flaggermusen tidligere i år var en stor suksess med seks fulle hus, som viste at storsalen fungerte bra, samtidig som vi lærte mye om behovene i forbindelse med denne typen produksjoner. Noe vi tar konsekvensen av og investerer i nye system. Og orkestergraven ble jo nesten lagd til ære for Opera Trøndelag, så det blir kjekt at den også blir tatt i bruk igjen til neste år, sier Ole Ivar Teigen.

– Hvilke investeringer gjør dere etter Flaggermusen?

– Vi manglet for eksempel et shout-system, som er en kommunikasjon mellom scenen og greenroom. Det er nå på plass. Jeg må si at jeg gleder meg stort til Carmen neste år. For hvis Flaggermusen er stor, så er Carmen enda større. Så her tror jeg billettene til de seks forestillingene vil bli revet bort, sier Ole Ivar Teigen.

Billettsalget startet fredag morgen.