– Når vi skal trille ut de ferdigproduserte takstolene, som er inntil 22 meter lange, så vil de havne ut i gangfeltet, også delvis ut i vegen.

Det er Stig Folde, daglig leder ved Hell sag & høvleri A/S, i området Hell Stasjon, som sier dette. Bedriften med 15 ansattte opplever en ny vedtatt reguleringsplan med nye vegføringer, ny, stor parkeringsplass for togreisende, som svært utfordrende, trafikkfarlig og hemmende for virksomheten på «saga», samt en demper for videreutvikling av bedriften.

– Tomta vår er delt i to av Øyveien og vi har i over 50 år krysset denne veien mange ganger daglig med trucker, hjullaster, traktor og lastebiler. Dette har vært uproblematisk, da Øyveien til nå har vært veldig lite trafikkert, men nå vil vi nok merke betydelig endring på dette. Av hensyn til de myke trafikantene, som skal bevege seg i området, da med all den trafikken som er rundt bygningsmassen her, så er vi betenkt, sier Folde.

Toget skal fram

Det er vanskelig å stoppe toget. Det var heller ikke det beboere på Hell og ledelse ved Hellsaga hadde til hensikt gjennom sine innvendinger mot jernbaneverkets reguleringsplanforslag for hell vest. Et forslag med ny jernbanebru og to spor på Nordlandsbanen, ny, stor P-plass for reisende, og nye vegføringer i området.

Likevel, også i denne saken handlet det om å forsvare egne, private interesser, eiendom, og forhold tilrettelagt for fortsatt næringsvirksomhet for Hellsaga.

Tidlig dukket det opp kryssende interesser mellom Jernbaneverket på den ene siden, og beboere og næringsaktører på denandre.

Utfordrende

Saken ble svært utfordrende for lokalpolitikerne i plankomiteen i Stjørdal der de satt med reguleringsplanforslaget. Komiteen vendte tommlen ned ved første gangs behandling. Jernbaneverket klaget, men komiteen avviste klagen. Fylkesmannen fikk saken, og tilsist sa plankomiteen, en ny sammensatt plankomite, med også ny leder etter kommunevalget i fjor, Senterpartiets Rolf Charles Berg, ja til Jernbaneverkets planer for området Hell vest.

– Her opplever vi at Jernbaneverket brukte de trumfkortene de hadde, og vi har fått, området har fått en reguleringsplan, som gjennomført, betyr store utfordringer for vår virksomhet, sier Folde ved Hellsaga.

Trafikkfarlig

Han mener den nye reguleringsplanen gjennomført er direkte trafikkfarlig, og vanskeliggjør produksjonen ved saga, og stenger mulighetene for utvidelse og vekst ved bedriften.

– Det er seks ansatte på prekutt og takstolproduksjonen. Med totalleveranse så følger det også som regel med seg noe mer, vår byggkompetanse og allsidighet gjør stadig at vi får totalleveranser i et ellers knalltøft marked. Så dette er en viktig del av produksjonen her, en produksjon ikke bare å avvikle, sier Folde.

Han har nå vært i kontakt med både Jorulf Husbyn, enhetsleder næring i Stjørdal kommune, og Rune Larsen, leder i trafikksikkerhetsutvalget.