Meråker Kjøtt er mest kjent for kjøttkaker, karbonader og sodd. Nå satser bedriften også mer eksotisk og planlegger å produsere kebab.

– Joda, vi har begynt å ruste oss for det, selv om det ikke er i salg ennå. Det blir i så fall noe nytt for vår del. Det er flere som har sagt seg interessert i et slikt produkt, selv om det fortsatt gjenstår en del på å selge det inn, sier daglig leder Per Johan Pedersen, daglig leder i Meråker Kjøtt siden tidlig på 60-tallet.

Ny sjef

Kebab er ikke det eneste som er nytt ved en av Meråkers største private bedrifter. Fra 1. januar er ikke lenger Per Johan Pedersen sjef. Om et par uker fyller han 70, og nå gir han fra seg sjefsstolen til en stjørdaling. Da overtar Arvid Holmen (50) posisjonen som daglig leder i Meråker Kjøtt AS.

– Foreløpig er jeg her på prøvetid. Jeg vet jo ennå ikke om den blir forlenget, sier nysjefen med et lite smil.

– Hva kan du tilføre bedriften?

– Jeg har bakgrunn fra salg, jeg er en salgsperson. Jeg har også drevet bedrift selv, og jeg har arbeidet med mennesker. Og så tror jeg at jeg kan bidra med noe innenfor ledelse, sier Arvid Holmen.

De siste ukene har han fartet rundt og besøkt alle dagligvarebutikkene i Trøndelag.

– Tilbakemeldingene har vært veldig positive. Produktene under vårt eget merkenavn, er godt mottatt, og de selger bra. Men vi har flere produkter enn stekte kaker, som er mest av ute i dagligvaremarkedet. Vi vil prøve å få ut mer av andre ting, som pølseprodukter, sier han.

Arvid Holmen har brukt mye tid på å gjøre seg kjent med alle ledd ved Meråker Kjøtt. Fra nyttår overtar han som daglig leder for en av Meråkers største arbeidsplasser. Foto: Ivar Værnesbranden

Voldsom vekst

Avtroppende sjef Per Johan Pedersen har opplevd en enorm vekst og utvikling ved bedriften. I løpet av de siste ti årene er omsetningen doblet. I 2015 var nettoomsetningen oppe i rundt 178 millioner kroner. I år regner han med å passere 190 millioner.

Også antall arbeidsplasser er doblet på ti år. I dag sysselsetter Meråker Kjøtt rundt 60 årsverk.

– Omsetningen øker. Men tjener dere penger?

– Vi hadde gjerne sett større marginer. Men vi øker egenkapitalen litt fra år til år, sier Per Johan Pedersen.

Samarbeidet med landbrukssamvirke-giganten Nortura er mye av forklaringen på utviklingen ved Meråker Kjøtt de siste ti årene.

– Det største skyvet har vært soddproduksjonen for Nortura, som betyr jevn, stabil produksjon. Uten Nortura-soddet hadde vi neppe hatt den utviklingen som vi har hatt. Samarbeidet med Nortura har dessuten dratt med seg andre ting. Dette er et samarbeid som vi er veldig godt fornøyd med, sier han.

Nortura er også inne på eiersiden. I dag eier Nortura og Per Johan Pedersen halvparten hver av aksjene i selskapet.

Omstilling

Meråker fikk mange millioner til omstilling etter at smelteverket ble nedlagt. Dette er penger som har vært brukt på en lang rekke prosjekt. Også Meråker Kjøtt står på listen over bedrifter som har mottatt omstillingsmidler. Betydning for utviklingen?

– For oss har det stort sett vært snakk om lån og prosjektmidler. Merut har vært en døråpner inn mot Innovasjon Norge. Og uten Innovasjon Norge hadde vi ikke hatt den utviklingen som vi har hatt, sier Per Johan Pedersen.

– Planer for 2017?

– Vi trenger mer plass til pakking og nedfrysing av ferdigproduserte varer. Det kommer i 2017 om vi får det til. Det skal tross alt finansieres. Ellers håper vi på fortsatt vekst, slik at vi kan sikre arbeidsplassene. Det er første prioritet, er Per Johan Pedersen og Arvid Holmen enige om. De har også som mål å passere 200 millioner kroner i omsetning i løpet av året som kommer.

Samtidig ser de behovet for økt fysekapasitet. I dag leier de lokaler på Sveberg, og det byr på utfordringer, rent logistikkmessig. Det handler også om kostnadene ved å leie lokaler, sett i forhold prisen på å bygge nytt.

– I den forbindelse tenker vi også på å gjøre noe med butikken i første etasje. Det er med i tankene, sier Per Johan Pedersen.