Forsvaret ønsker å bygge tank for flydrivstoff ved «gasskula» på havna i Stjørdal eller to tanker i Muruvik. Forsvarsbygg har det travelt. De ønsker å komme i gang med byggingen til sommeren.

Major Jon Alfred Hassel i Forsvarsbygg stilte i møte med formannskapet i Stjørdal torsdag ettermiddag. Hassel orienterte stjørdalspolitikerne om planene.

Malvik kommune orienteres mandag.

Hysj-hysj

Tankene som skal inneholde flydrivstoff, er omfattet med mye hysj-hysj.

Selve utredningsarbeidet er gradert. Men Hassel og Forsvarsbygg lettet likevel på sløret for stjørdalspolitikerne i det åpne møtet i formannskapet.

Hassel forklarte stjørdalspolitikerne at flere alternative plasseringer er vurdert. Tre av disse ligger i Stjørdal. Forsvarsbygg har utredet en mulig plassering på Langøra sør. Det er et område sør for flystripa på Værnes som stjørdalspolitikerne ønsker å utrede som nytt havneområde.

Under møtet med formannskapet, karakteriserte Hassel Langøra-alternativet som det minst aktuelle.

Sutterøy eller Muruvik

Forsvarsbygg står igjen med den gamle drivstoffkaia i Muruvik. Anlegget her er fra 60-tallet og vil kreve store oppgraderinger.

Mandag skal Forsvarsbygg orientere Malvik kommune om Muruvik-alternativet.

Ved havna i Stjørdal har Forsvarsbygg sett på to alternative plasseringer. En på yttersida av gasskula mot kaia og havna, og ett alternativ ved Sutterøyberget på andre sida av gasskula.

Forsvarsbygg har benyttet et tredjeparts firma i utarbeidelse av risikovurdering i forhold til samlokasjon av drivstofflager og propantank. Nytt drivstofflager vil ikke påvirke gjeldende sikringssone. Flydrivstoff kan sammenlignes med parafin.  Det vil brenne, ikke eksplodere.

Vil ruve i terrenget

Tanken for flydrivstoff vil ruve i terrenget. Det antydes byggverk på størrelse med gasskula. Forsvarsbygg vil trenge en tank på Sutterøy.

Stjørdalspolitikerne har tidligere stilt seg skeptisk til planene om et kjempestort anlegg for flydrivstoff ved Sutterøy og havna. Det minnet ordfører Ivar Vigdenes Hassel og Forsvarsbygg om under møtet i formannskapet torsdag.

Hassel forklarte at Forsvarsbygg vil ha sin anbefaling for Forsvarsdepartementet klar på nyåret. Gir departementet klarsignal, kan byggingen starte til sommeren. For Forsvarsbygg har det travelt. Målet er å ha det nye anlegget for flydrivstoff klart til den store NATO-øvelsen som skal foregå i 2018.

Unngå tankbiltrafikk

Det nye tankanlegget i Stjørdal eller Muruvik skal forsyne både sivil flytrafikk på Værnes og militær aktivitet.

I dag fraktes alt drivstoffet som flyene bruker, med tankbiler fra Trolla i Trondheim til Værnes. Tankanlegget i Fagervika ved Trolla trenger nå større oppgraderinger. Derfor ønsker Forsvarsbygg, Avinor og drivstoffselskapene som opererer på Værnes å bygge et nytt og moderne anlegg på havna i Stjørdal i stedet.

Tankskip

Planen er å skipe drivstoffet inn med tankbåter og pumpe det over i tankanlegget på land. Drivstoffet skal føres videre til flyplassområdet med rørgater.

Det ligger allerede en rørgate mellom Sutterøy og Værnes. Forsvarsbygg undersøker nå om den kan brukes.

Av saksframlegget som rådmannen i Stjørdal la på bordet til politikerne i vår, går det fram at det vil ha stor samfunnsmessig verdi å fjerne tankbiltrafikken med flydrivstoff fra vegen mellom Trondheim og Stjørdal.

Forsvarspolitikk

Planene om et anlegg for flydrivstoff på havna i Stjørdal, griper rett inn i Norges forsvars- og sikkerhetspolitikk. Stortinget har vedtatt strategien om forhåndslagring og mottak av NATO-styrker i Norge. Flyplassen på Værnes er hovedflyplass for mottak av allierte NATO-styrker.

I prinsippet kan derfor sentrale myndigheter skjære gjennom til tross for protester fra lokalpolitikerne i Stjørdal.