Den planlagte protesten var mot skolenedleggelsene i Flora, Forradal og Skjelstadmark, vedtatt i Formannskapet.

Representanter fra alle de berørte bygdene tok ordet fra talerstolen i paviliongen på Torget i Stjørdal.

Skal fylle Torget med kamplystne grendafolk

Stort oppmøte

- Det er ikke bare en skole det vi har. Det er et samlingspunkt fra bygda, sa Therese Nordli fra Forra.

Henrik Stokke tok fram strofer fra ei vise: "Kor e hammaren Edvard, du treng han velno. Døra ska spikrast igjen.."

Verset fortsetter slik: For i utbygda, Edvard, skal ingen mann bo. Du skal reise til byen, min venn...

- Dessverre er visa aktuell igjen. For nå er det tre bygder som trues, fortssatte Stokke.

Blant politikerne som ville si noe, var Anja Ristad fra SV.

- Det er disse tre skolene nå. Men det er vel heller ikke sikkert at de andre skolene får bestå, nå som hele skolestrukturen er satt i spill, sa Ristad.

Torget var bortimot fullt.

- Et steg i feil retning

Oppfordret til ringing

En annen politiker i paviliongen, Tommy Reinås fra Miljøpartiet De Grønne,  hadde noen tanker om det voldsomme engasjementet saken har vakt.

- Jeg har spurt meg selv hvorfor. Svaret jeg finner er at det ikke bare er en skole men en lykkefabrikk - og det er en hjørnesteinsbedrift. Hvordan kan det politiske flertallet legge ned en sånn lykkefabrikk? Dere må ta opp telefonen og ringe til Høyre og Arbeiderpartiet og få dem til å snu i dette ufornuftige vedtaket, sa Reinås til forsamlingen.

På programmet sto også appeller fra Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Rødt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Therese Nordli sa noe om hva skolen betyr for de som bor i Forradal. Foto: Line Mette Finnøy

Hørte ett argument

Leif Eggen fra Venstre var på Torget og fikk med seg demonstrasjonen.

- Det gjør ikke inntrykk når så mange fra kommunen kommer og viser et sånt engasjement?

- Det er bra at folk viser engasjement og brenne for saken sin.

- Er det ingen argumenter du vil lytte til?

- Jo, ett argument peker på noe som vi må finne en god løsning på - transport.