En enstemmig transport-komité på Stortinget gir sin støtte til at prosjektet Hell Arena realiseres.

Komiteen har vedtatt en merknad til statsbudsjettet, som i praksis betyr at Stortinget gir et kraftig signal til regjeringen om at man ønsker å satse på prosjektet.

«Komiteen ber regjeringen vurdere hvordan staten kan bidra med realiseringen av Hell Arena og komme tilbake til stortinget på egnet måte», står det blant annet i merknaden. Ifølge prosjektleder for Hell Arena, Paul Sverre Røe, er dette svært positivt.

Globalt perspektiv

– Dette har veldig stor signaleffekt. Vi har jobbet mye mot sentrale myndigheter for å få økonomisk støtte til prosjektet. Det er fortsatt en jobb som skal gjøres i forhold til å ha støtte på papiret til å komme et videre med myndighetene. Men enstemmighet er et veldig bra signal. Vi har fått mye signaler fra politikere fra alle partier om at det er interesse for prosjektet, sier Røe.

Ifølge Røe betyr dette i hovedsak politikerne har troen på prosjektet.

– Så blir det veien videre som er med å definere hva som skal skje. Men for finansieringsplanen så har statlig støtte mye å si for realisering.

For myndighetene er det spesielt testing av ny miljøvennlig teknologi som er attraktivt, tror Røe.

– De synes nok det er attraktivt at det skal bli en forsknings- og testplass for intelligente transportsystemer og elbiler. Hell Arenda er spennende fordi vi er nærme flyplassen og NTNU som er verdensledende på denne typen teknologi. I tillegg har vi et variert klima som er en fordel for testing.

Nye transportløsninger og teknologier som fører til at trafikken forurenser mindre er et globalt perspektiv som mange er interesserte i og som gjør det spennende for sentrale myndigheter, sier Røe.

– 2020 er realistisk

Røe tror Hell Arena kan føre til mye knoppskyting for stjørdalssamfunnet.

– Det kommer litt an på hvordan vi aktiviserer det, men at det blir økt aktivitet er sikkert. En slik bane vil tiltrekke seg både bilfabrikanter og forskningsmiljø, sier han.

Han tror fortsatt 2020 er et realistisk mål for realisering av prosjektet.

– Det kommer litt an på prosessene, men vi jobber med målene og mener det er god realisme i det. Men det blir ikke satt i gang bygging før prosjektet er fullfinansiert vil jeg tro.

Også politikerne er fornøyd med enstemmigheten.

– Testing av ny miljøvennlig teknologi på bil er viktig om vi skal nå klimamålene. Slik testing er Hell Arena veldig godt posisjonert til å få til, sier Venstres André N. Skjelstad i en pressemelding.

– Spennende

Lill Harriet Sandaune fra Frp i Sør-Trøndelag er også godt fornøyd med merknaden.

– Hell Arena vil ligge midt i det nye fylket. Det er spennende at vi kan enes om at biltesting og teknologiutvikling har en naturlig plass i nye Trøndelag, sier hun i den samme pressemeldingen.

KrF er godt fornøyde og mener dette bringer Hell Arena et viktig steg videre.

– Vi har historisk lave tall på antall drepte og hardt skadde i trafikken. Det betyr at vi har tatt ut mye av effekten av enkle tiltak, og det kan være krevende å komme videre med ytterligere reduksjon. Da tror jeg forskning spiller en avgjørende rolle, sier Karin Bjørkhaug (KrF), som er komitéleder i den sørtrønderske fylkespolitikken, og som også sitter i Arbeidsutvalget til den nye fylkeskommunen.