– Tidlig i høst åpnet vi en ny parkeringsplass der toget stopper nå, ved det nye «trønderbaneskuret» noen meter sør for det gamle stasjonsbygget. Og nå har vi åpnet på nytt den tidligere parkeringsplassen foran den gamle stasjonsbygningen. Begge har 35 plasser. Totalt har vi nå 70 parkeringsplasser beregnet på dagpendlere fra Hell stasjon, sier Stig Herjuaune.

Som Jernbaneverkets nabokontakt har han hatt kontakten med naboene i forbindelse med det omfattende arbeidet som har skjedd rundt Hell stasjon den siste tiden.

Flere pendlere

Det har så avgjort vært behov for å øke parkeringskapasiteten ved Hell stasjon. Den siste tiden har antallet pendlere økt.

–Det er tydelig at flere nå pendler fra og til Hell stasjon. Det har aldri vært parkert så mye på Hell stasjon som etter ferien i sommer. Nå er det 20 flere biler som parkerer her daglig enn det var før sommerferien. Og det er bra! Det er dagpendlerne med toget som er vår første prioritet. Det er dem vi bygger parkeringsplasser for, sier Stig Herjuaune.

Trøbbel

Han er ikke like begeistret for at enkelte bruker Jernbaneverkets parkeringsplasser på Hell til langtidsparkering.

–Vi har vært en del plaget av nettopp det. Vi ser biler som står her to-tre-fire uker, og enkelte dagpendlere har til tider hatt problemer med å finne plass til å parkere. Tidligere i høst hadde jeg telefon fra en oppgitt person fra Meråker som hadde kjørt nedover for å reise videre på jobb med toget fra Hell. Han fant ikke én plass å sette fra seg bilen, og han ante ikke hvor han skulle gjøre av den, forteller han.

Busser

I tillegg til flere parkeringsplasser for pendlernes biler vil det til våren også bli komme på plass en egen oppstillingsplass for busser. Sommers tid kan det være til dels mange av dem, for da strømmer turistene til Hell for å oppleve Hell stasjon og ta bildet av det verdensberømte skiltet med «Gods Expedition».

Gjenskapt

Det skjer mye rundt Hell stasjon, der hele stasjonsområdet etter hvert skal framstå slik det en gang gjorde. Stasjonsbygget og ilgodshuset er nemlig underlagt vern, og det samme er tilfelle med området rundt stasjonen.

–Hell stasjon er et minnesmerke som Jernbaneverket ønsker å ta vare på. Vi har beholdt de gamle trærne, og til våren blir plenene tilsådd på nytt. Samtidig blir det satt ned kantstein, og asfalten er fjernet og erstattet med grus, forteller Stig Herjuaune og Knut Korvald, innleid fra Prosjektutvikling Midt-Norge som byggeleder for anlegget.