Lekteren er på plass i Stjørdalselva, og det har foregått jekking og tilpassing, slik at bruspennet kan løftes av brukarene og bukseres på land, forklarer Stig Herjuaune fra Bane NOR.

På dekk på lekteren står en femliterskanne med grønnsåpe som skal brukes for å skli brukaret inn på skinner.

Lite kan gå galt, men det er likevel strenge sikkerhetstiltak rundt arbeidet som er forberedt i lang tid.

Spente forskere og jernbanefolk står på land og følger arbeidet ute i elva.

Den aller mest spente og forventningsfulle er professor Anders Rönnquist fra Malvik. Han jobber med dynamiske konstruksjoner og får her et enormt verdifullt objekt å forske på de neste ti år.

Malvikingen og forskerkollegaene ved NTNU får ei bru på land, og den skal de på ulike vis få testet i forhold til levetid og tåleevne.

- Sikker på at dette går bra?

- Ja dette er såpass mye diskutert og planlagt. Og jernbanefolket er jo så grundige. Det er en veldig dyktig prosjektledelse fra Bane NOR, så det føler jeg meg trygg på.

Rönnquist synes flyttemanøveren er interessant, men aller mest gleder han seg til å se brua på plass, og til å komme i gang med forskningsprosjektet, sier han.

Brukaret blir nå stående et par dager på trekkvogna før den settes på kunstige brukar inne på land.

- Det blir jo som et slags monument over gammelbrua dette, og kommer til å bli veldig fint når alt er lagt til rette. Passasjerer på jernbanen vil se brukaret når de passerer, sier NTNU-professoren.

Bruspennet blir liggende på lekteren til fjære/flo i morgen. Det vil ikke være på land før helga, opplyser Stig Herjuaune i Bane NOR torsdag ettermiddag.