Rakel S. Trondal (SV) er lite imponert over regjeringspartienes kakefest for de uforpliktende prioriteringene til jernbane i Nasjonal transportplan (NTP).

– Det regjeringspartiene feiret med kake på Steinkjer stasjon denne uka er den samme nyheten som daværende samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) jublet for på Stjørdal stasjon i 2013.

At Trønderbanen skal elektrifiseres er en god nyhet, men det var en nyhet vi fikk for flere år siden. Hadde det fulgt penger med til elektrifiseringen i statsbudsjettet ville det vært en grunn til å feire, mener fylkes- og kommunepolitiker Rakel S. Trondal (SV).

Litt stillere tog

– Hadde det vært med penger til nye krysningsspor i tillegg til de tre milliardene som skal brukes på elektrifisering av Trønderbanen mellom Steinkjer og Trondheim og Meråkerbanen, ville det kunne gitt et noe bedre regiontog mellom de to byene. Men bare elektrifisering og oppgradering av stasjoner gir ikke raskere og mer effektive tog.

Det vi får er stillere og mer miljøvennlige tog som kjører noen minutter raskere, men vi får ikke større frekvens med flere avganger, sier Trondal.

Trøndelag avspises

Det er ikke bare Malvik som ikke får oppfylt ønsket om dobbeltspor i langtunnel i denne runden. Elektrifisering av strekningen mellom Steinkjer og Trondheim er foreløpig bare satt opp på politikernes uforpliktende ønskeliste, Nasjonal transportplan. Før planene kan realiseres må pengene bevilges over statsbudsjettet.

– En effektiv og funksjonell jernbane, som kan fungere som raskt flytog mellom Trondheim og Værnes får vi ikke før det bygges dobbeltspor på strekningen. Men med det vi har fått lekket fra Nasjonal transportplan ser vi at det er Østlandet og statsministerens hjemfylke som får det meste av pengene til nye samferdselstiltak de neste årene.

Vår landsdel ser ikke ut til å få mer enn de 3–4 milliardene som allerede er lagt inn i NTP. For Trøndelag er jeg redd dette er det vi får til jernbanen de neste 30 årene, sier en oppgitt og skuffet Rakel S. Trondal.