Forrige ukes problemer hos DNBs nettbank. Mandag har kunder igjen trøbbel med nettbanken. (Foto: Lise Åserud / NTB scanpix)

Forrige ukes problemer hos DNBs nettbank. Mandag har kunder igjen trøbbel med nettbanken. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Nettbanken sviktet igjen

DNBs nettbank oppe igjen, etter nye tre timers nedetid

DNBs kunder fikk mandag ikke logget inn på nettbanken – for sjette gang på rundt en måned. – Svært frustrerende, sier bankens talsperson.

Problemene startet mandag ved 10-tiden. Først tre og en halv time senere var det løst.

– Problemet lå i en feil med innloggingsrutinene, blant annet knyttet til BankID, til nettbanken. Det fungerte for enkelte kunder, men for flesteparten feilet innloggingen, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB.

"Hei. Det er dessverre noen som opplever problemer med å logge inn i eller bruke tjenestene våre. Vi er på saken, vi håper at alt veldig snart er i orden igjen og beklager til dere som må vente på oss i dag", skriver banken på Facebook.

Svarene på meldingen lot ikke vente på seg. I løpet av tre timer, var det postet rundt 240 til dels illsinte kommentarer, hvor noen brukere i svært direkte ordelag karakteriserer kvaliteten på DNB som tjenesteyter, mens andre truer med å bytte bank en gang for alle.

I 13.30-tiden meldte Dalsbø at problemet endelig var løst, for denne gang.

Også Sparebank 1s kunder opplevde problemer med nettbanken mandag, ifølge VG.

En hel dag

– Vi beklager til alle kundene som er berørt. Problemene den siste tiden er svært frustrerende, og vi har den siste tiden hatt ekstra ressurser på for å unngå dette. Likevel opplevde vi dessverre nedetid også i dag, sier Dalsbø.

Feilen hadde denne gangen å gjøre med kapasiteten til en av bankens databaser.

Torsdag morgen i forrige uke gikk DNBs nettsider, nettbank og betalingssystemet Vipps ned etter at det oppsto problemer med bankens lagringssystemer. Først ved 17-tiden var alle problemene løst. Med mandagens problemer har nettløsingen til Norges største bank vært ute av drift minst seks ganger denne måneden. Finanstilsynet reagerte i forrige uke.

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen.

– Uholdbart

IKT-Norge var også sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for "samfunnskritisk infrastruktur" og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sa administrerende direktør Heidi Austlid til NTB.

– Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderte hun i forrige uke.

Mer å lese på Bladet:
 
comments powered by Disqus
Leses nå
 
Nyheter

Dyrker peoner i Malvik

I fjor høst plantet Harmonie Wiesenberg 3500 peonbusker i åkeren til gården på Malvik Nedre, i 2019 håper hun på å starte salg av peonbuketter.

Stram lukt stammer fra tømmer på havna

Den senere tida har det tidvis luktet stramt av kreosot i Stjørdal.

Forbikjøring gikk galt i Hegra

Tre kjøretøy innblandet i trafikkuhell på E14.

Oljesøl på elva

Det ble onsdag observert tynn oljefilm på nedre del av Stjørdalselva.