DNBs kunder fikk mandag ikke logget inn på nettbanken – for sjette gang på rundt en måned. – Svært frustrerende, sier bankens talsperson.

Problemene startet mandag ved 10-tiden. Først tre og en halv time senere var det løst.

– Problemet lå i en feil med innloggingsrutinene, blant annet knyttet til BankID, til nettbanken. Det fungerte for enkelte kunder, men for flesteparten feilet innloggingen, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB.

"Hei. Det er dessverre noen som opplever problemer med å logge inn i eller bruke tjenestene våre. Vi er på saken, vi håper at alt veldig snart er i orden igjen og beklager til dere som må vente på oss i dag", skriver banken på Facebook.

Svarene på meldingen lot ikke vente på seg. I løpet av tre timer, var det postet rundt 240 til dels illsinte kommentarer, hvor noen brukere i svært direkte ordelag karakteriserer kvaliteten på DNB som tjenesteyter, mens andre truer med å bytte bank en gang for alle.

I 13.30-tiden meldte Dalsbø at problemet endelig var løst, for denne gang.

Også Sparebank 1s kunder opplevde problemer med nettbanken mandag, ifølge VG.

En hel dag

– Vi beklager til alle kundene som er berørt. Problemene den siste tiden er svært frustrerende, og vi har den siste tiden hatt ekstra ressurser på for å unngå dette. Likevel opplevde vi dessverre nedetid også i dag, sier Dalsbø.

Feilen hadde denne gangen å gjøre med kapasiteten til en av bankens databaser.

Torsdag morgen i forrige uke gikk DNBs nettsider, nettbank og betalingssystemet Vipps ned etter at det oppsto problemer med bankens lagringssystemer. Først ved 17-tiden var alle problemene løst. Med mandagens problemer har nettløsingen til Norges største bank vært ute av drift minst seks ganger denne måneden. Finanstilsynet reagerte i forrige uke.

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen.

– Uholdbart

IKT-Norge var også sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne for "samfunnskritisk infrastruktur" og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sa administrerende direktør Heidi Austlid til NTB.

– Det som nå skjer, er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, konkluderte hun i forrige uke.