2017 er siste år med årsavgift som vi har i dag.
(Foto: Yngve Johnsen)

2017 er siste år med årsavgift som vi har i dag. Foto: Yngve Johnsen

Siste år med vanlig årsavgift

2017 er siste gang du trenger å betale årsavgift for bil. Fra 2018 blir den lagt sammen med forsikringen.

I 2018 blir årsavgiften omdøpt til trafikkforsikringsavgift. Innkreving av trafikkforsikringsavgiften skal overtas av forsikringsselskapene. Formålet med omleggingen er å gi større fleksibilitet for bileierne og å forenkle og effektivisere avgiftsadministrasjonen. Avgiften vil bli inkludert i forsikringspremien, slik at bileierne etter en omlegging vil kunne forholde seg til én faktura.

For mange vil dette bety at i stedet for å betale ett stort beløp i året, blir beløpet fordelt utover, basert på hvordan du betaler forsikringen. Omleggingen er gjort med tanke på å forenkle hverdagen for bilistene, ikke minst vil ordningen gjøre det lettere og billigere å administrere.

Dette blir også en bedre ordning for de som skal selge bilen. Nå vil du ikke betale mer i årsavgift enn den perioden du faktisk eier kjøretøy. Den videre årsavgiften for kjøretøyet vil etter den nye ordningen bli innkrevd via forsikringen til den nye eier.

 

Mer å lese på Bladet:
 
comments powered by Disqus
Leses nå
 
Nyheter

Nye rektorer skal være klar før påske

Ungdomsskolene Stokkan og Halsen, skal begge ha ny rektor før skolestart.

Bok og film om utbygging på Ivar Aasen-feltet

Kommunikasjonskonsulent Torgeir Anda fra Saksvik og hommelvikingen Trond Eliassen i «News On Request» bidrar med bok og film om den gigantiske utbyggingen av Ivar Aasen-feltet i Nordsjøen.

Ada Arnstad i Senterungdommen:

– Vi trenger et reverseringsparti

Senterungdommens leder har et klart svar på beskyldninger om at partiet er bakstreversk og drømmer om en tid som engang var.

Stjørdalinger på Sp-landsmøte i medvind

– Vi vil styrke heimevernet og utdanningssenteret på Værnes, sier Erik Bjørgum.

– Kan være ute etter informasjon som misbrukes

Politioverbetjent Eivind Guldseth kjenner igjen problemet til Høibye.