Det er familien Myrvold i Stjørdal som sammen med sine ansatte og innbudte gjester markerer at familiefirmaet Børstad Transport runder år.

Det er gått 75 år siden Ola Børstad i Bang skaffet seg lastebil og startet med gruskjøring og tømmertransport. Ola Børstad døde i 2014 men da hadde han for lengst lagt grunnlaget for et selskap som skulle vokse seg til et stort og allsidig transportfirma.

Første tømmerlasset

Ola Børstad fortalte selv engang at det var han som fraktet inn det aller første tømmerlasset til det nyetablerte Norske Skog på Fiborgtangen i Skogn. Året var 1966, og så vidt han husket kom tømmeret fra skogen til Anders Ingstad i Hegra. Bilen han brukte var en Volvo Viking som var den første Volvo-lastebilen som firma Bjarne Vist i Trondheim solgte etter krigen.

I 1968 ble de første tankbilene anskaffet, og Børstad fikk kontrakter med Norol, OK og Statoil for transport av bensin og olje i Midt-Norge. Det førte med seg betydelig større aktivitet. Børstad var for full fart inn i oljeeventyret.

I 1984 tok Sverre Myrvold over som daglig leder, og virksomheten bare økte jevnt og trutt den rette veien. I dag har Børstad transport 80 ansatte og 120 doninger som ruller rundt på veiene i Europa

– Folk sa at æ var stein tuillåt, ler Sverre Myrvold. Jeg hadde en god jobb i Televerket i Namsos og det var kanskje ikke så rart at folk syntes det var et usikkert skifte.

Børstad Transport eier i dag et nesten tretti mål stort område ute på Sutterøy. På området finnes verkstedhall, vaskehall, foruten behandlingsanlegg for farlig avfall. Et eget område er avsatt til omlasting av stykkgods. Her finnes også romslige lagerhaller, både med og uten varme.

Ryddig

Den som kommer utenfra til Børstads anlegg på Sutterøy vil legge merke til at her er det orden i sysakene. Tatt i betraktning at firmaet behandler store mengder med avfall er dette ganske spesielt. De rydder ikke bare opp etter andre. De har det ryddig sjøl også!

– Det er vel ikke mange bedrifter i Stjørdal som er eldre enn Børstad?

– Jeg har undersøkt litt, svarer senior i selskapet, Sverre Myrvold. Det er kanskje fire firmaer i Stjørdal som er eldre. Så vi er vel den femte eldste, hvis du vil ha en rangering.

Framsnakker sjåførene

– Du behøver forresten ikke å skrive så mye om oss som administrerer, sier Sverre Myrvold. Det er sjåførene som er ute på veiene som gjør jobben. Dagens bilførere er forresten mer maskinoperatører enn bilførere. De er godt utdannet og ansvarsfulle. Det er ikke slik som før i tida da det het at ungdommer som ikke dugde til noe annet kunne begynte å kjøre lastebil! Sjåførene konkurrerer seg imellom om hvem som kjører mest økonomisk. Det er det en klasse for hver av de som ratter Scania, Volvo eller Mercedes. Siste måned var det Marthe Løvrød som var lettest på gassen i klassen Mercedes.

– Kan jeg få snakke med Marthe?

– Snakke med Marthe? Det må bli på telefon. Hun er underveis, en eller annen plass. Hvis vi spør på kjørekontoret får du vite akkurat hvor hun er. De har oversikten.

Økonomi

Børstad’s har et godt variert lydbokbibliotek der sjåførene kan lytte til kjente forfattere. Det er en kjærkommen avveksling for eksempel å høre på Olav Duun’s Juvikfolket under hvilepausene som sjåførene er pålagt.

– Hvordan har dere greid denne enorme økningen i en bransje der alle er i strupen på alle?

– Det er særlig to ting jeg har hatt søkelyset på. Det er økonomien og bruken av ny teknologi. Økonomien har jeg fulgt med argusøyne, og så har jeg brukt alle tenkelige kilder for å følge med på den tekniske utviklingen. Der skjer det mye, og her går det farlig fort å bli akterutseilt hvis man ikke er våken.

Tapte anbud

– Har du hatt noen skikkelig nedturer underveis?

– Ja, så klart. I 43 år hadde vi 19 tankbiler som gikk i transport for Statoil. Ved en ny anbudsrunde tapte vi plutselig anbudet på kjøringa og sto her med 19 tankbiler og samme antall sjåfører uten arbeid. Dette var dyktige karer, og min første tanke var å komme gjennom krisen uten å måtte sende hjem noen av dem. Det klarte vi. Det var en tøff periode, og det gikk nærmere to år før alt var helt i gjenge igjen. Men vi klarte å beholde folkene.

Miljøarbeidere på hjul

Omkring 30 prosent av det Børstads transporter er risikoavfall.

–Det kan være alt ifra spillolje til avfall fra sykehusene. Når det gjelder batterier og olje går det aller meste til gjenvinning, forteller avdelingsleder Arild Kristoffer Aurdal.

I løpet av 2016 samlet Børstad Transport inn 10.000 tonn med farlig avfall, og ikke minst hentet de inn omkring 42.000 bilbatterier i forskjellige størrelser. Det forteller noe om allsidigheten i selskapet.

Fra Sutterøy til Royal Albert Hall

«Vi var der» står det på reklamen ifra Børstad Transport i Stjørdal, og det var de.

Det var en trailer fra Børstad som fraktet alt utstyret som Åge Aleksandersen brukte under konserten i Royal Albert Hall i fjor høst.

Nå er de ute på turne igjen, denne gangen på norske veier.

Femten hundre hjul

Børstad Transport har egen dekkavdeling ved anlegget på Sutterøy. Foruten at de selger alle typer dekk, må de også ivareta selskapets eget rullende materiell. Det er ikke så få bilhjul som ruller ut på veiene der ifra.

– Litt grovt regnet er det omkring femten hundre lastebilhjul som må holdes oppgradert til enhver tid, forteller markedssjef Karl Peder Bjerve. Her er det vel også snakk om gjenbruk.

Framtida

– Framtidens vareflytting, daglig leder Tor Jakob Reitan?

– Børstads Transport har en stolt fortid og jeg har klokkertro på framtida. Det er forventet en formidabel økning i behovet for transport i de kommende de 10- 20 årene. Hvis vi ligger et hestehode foran konkurrentene og sikrer oss de beste sjåførene så kan vi se lyst på framtida. Den sjåførløse bilen ligger langt fram i tid, så det bruker vi ikke noe energi på.

Fra Hammerfest til fest

Lørdag kveld, er det jubileumsfest for ansatte og innbudte på Storlien Høgfjellshotell.

– Mange er vel ute på veiene. Får dere samlet alle til festen?

– Alle i firmaet som vil, kan være med, svarer Sverre Myrvold. Martin kommer helt ifra Hammerfest. Vi har ordnet det slik at alle sjåførene er i strøket her i helga.

Daglig leder i Børstad Transport, Tor Jakob Reitan er innom kontoret til Arild Aurdal som styrer avdelingen som håndterer farlig avfall. Foto: Arnulf Gresseth