På Frosta har de allerede revet skranken. NAV-kontoret i Malvik er også under endring.

Fra 1. mai er det slutt på «drop in» hos alle kontorene i NAV Værnes som består Stjørdal, Frosta, Meråker, Selbu og Tydal. Alle kontorene skal nå bort fra den tradisjonelle skrankeløsningen.

Må bestille time

NAV-leder Merethe Storødegård, forteller at publikum fra 1. mai må bestille time for å få personlig møte på NAV Værnes.

– Det er viktig for oss at vi får forberedt oss til møtene med brukerne og ved å avtale møte på forhånd for vi bedre brukermøter. Det gir oss også anledning til å avklare ting i forkant, sier Storødegård.

Hun sier at NAV møter flere mennesker med sammensatte utfordringer og som er i en sårbar situasjon.

– Og disse menneskene trenger vi mer tid til å hjelpe. Bakgrunnen for dette er at 90 prosent av besøkene i NAV-kontor på landsbasis er såkalte «drop in-henvendelser», uten avtale. Av disse skal de fleste levere dokumenter, mens en god del ønsker generell informasjon, hjelp til å fylle ut skjema, eller informasjon om status i sak. Stort sett alt er henvendelser som mange trolig kunne ha løst mer effektivt selv, enten digitalt, eller på telefon. Derfor jobber vi for tiden mye med å henvise og veilede publikum til riktig kanal.

Mye info på nett

Hun ser at noen kanskje vegrer seg for å bruke nett, men sier at det fins mye informasjon på nett.

– Vi er nødt til å prioritere tiden. De som jobber i NAV Værnes gjør en viktig jobb og de jobber mye, og vi må bruke tida på de som trenger de mest, sier hun.

Storødegård tror at den nye løsningen vil føre til at de ansatte i NAV får hjulpet folk på en bedre måte.

– Åningstidene blir de samme, men innholdes endres.Med timeavtaler vil møtene bli bedre og du slipper å bruke tid på å stå i kø på NAV-kontoret. Dette er også en ønsket endring fra politikerne, sier Storødegård.

Unntaket er nødhjelp

Så lurer du kanskje på hvordan du skal få hjelp dersom du ikke er på nett, sier Storødegård.

-  Ved å ringe vårt kontaktsenter, får du svar på det meste. Trenger du oppfølging, setter de opp en time med oss.  Timeavtaler vil derfor være hovedregelen heretter og med fullt trykk fra 1. mai. Unntaket er de som har behov for nødhjelp. Da bistår vi med én gang

Vurderer løsningen i Malvik

Leder i NAV Malvik, Ann-Kristin Larsen, sier at det snakkes om digitalisering i hele NAV.

– Det snakkes om at førstevalget skal være NAV.no og at folk kan hjelpe seg hele døgnet der. Vi har snakket mye om hva som er det beste for brukerne. Og vi er ikke i tvil om at et avtalt møte gjør at vi er bedre forberedt, sier hun.

Alle NAV-kontorene i hele landet skal fjerne dagens skrankeløsning.

– Vi har fortsatt drop-in fire dager i uken, men vurderer å begrense dette i framtiden, sier Larsen.