En 69 år gammel kvinne omkom i en snøscooterulykke på Storlien lørdag 14. januar i år. Hennes mann (71) ble alvorlig skadet, men skadene var ikke livstruende. Begge kommer fra Trondheim.

Sjåføren av scooteren, en stjørdaling i 60-årene, kom fra ulykken uten store fysiske skader, ifølge politiet.

Avhør

Stjørdal lensmannskontor mottok etterforskningsdokumentene fra svensk politi i forrige uke, og skal sluttføre saken.

Det første etterforskningsleder Annar Sparby kommer til å gjøre er å ta kontakt med scootersjåføren.

– Han er ikke formelt avhørt av politiet ennå. Det satser vi på å gjennomføre så fort de lar seg gjøre, forteller Sparby til Bladet.

Det er bragt på det rene at det satt tre personer på scooteren, som var av en eldre modell. Kjøretøyet sto parkert utenfor ei hytte der det hadde vært visning, ifølge Annar Sparby. Scooteren skal ha stått i en nedoverbakke.

– Sjåføren skulle kjøre scooteren framover, men av en eller annen årsak gikk den bakover. Etter cirka 15 meter traff den et tre. Kvinnen som omkom satt bakerst på scooteren. Dødsårsaken er forenlig med skadene hun ble påført, sier Sparby.

Kvinnen var bevisstløs, og det ble forsøkt med hjerte- og lungeredning på stedet. Men livet sto ikke til å redde.

Hadde ikke hjelm

Det er gjennomført tekniske undersøkelser av scooteren.

– Det ble ikke funnet noen tekniske feil med den, sier Annar Sparby.

De to passasjerene hadde ikke hjelm på seg, ifølge politiet. Det er uvisst om sjåføren hadde det.

Scooteren var registrert med én passasjer. Etterforskningsleder Urban Dahlbäck i politiet i Jämtland har tidligere uttalt at det ikke finnes noe konkret forbud mot å ha en passasjer for mye, men ifølge regelverket kan man ikke plassere passasjerer på en slik måte at fare kan oppstå.

– Vi må avklare om hva som var årsaken til at scooteren gikk bakover, og finne ut om sjåføren visste at den sto i revers eller ikke, sier Annar Sparby.

Han opplyser at sjåføren er mistenkt for uaktsomhet, men han er ikke siktet i saken, ifølge svenske dokumenter.

– Det er for tidlig for oss å uttale om uaktsomhet før vi har fått snakket med sjåføren, sier Sparby.