Vasseljen var godt fornøyd med fasttelefonen, og var ikke glad da Telenor 1. mars kuttet ut telefonen han og kona har brukt i alle år.

Han mottok et brev fra Telenor hvor det sto at de valgte å kutte fasttelefonen hans på grunn av kostnadene med å grave ned kabelen over en av naboeiendommene. Fram til nå viste det seg at det var et luftspenn som var problematisk for gårdsdrifta.

– Det er håpløst. Se her, sier Vasseljen og viser frem mobilen. Der er det et lite signalstrek.

– Det er så dårlig dekning at vi faller ut midt i samtalene. Jeg får til å ringe ut, men signalene er så svake. Jeg har ringt kundeservice flere ganger, og har sagt at nå må dere gjøre noe, men så sier han i andre enden at han ikke hører hva jeg sier. Og da sa jeg at det er slik det er. Det er ikke gang i å ringe, for vi eller de vi ringer til hører ingenting, sier 86-åringen.

Har klaget

– Har du klaget mange ganger?

– Ja, det har blitt utrolig mange ganger. Det må i alle fall være fem-seks ganger. En gang sa dem at de skulle sende en mann, men det skjer ikke noe, sier kårkail`n.

Han er også opptatt av sikkerheten for han og kona.

– Etter at de fjernet fasttelefonen, så er det visst ikke mulig for oss å få trygghetsalarm, sier han.

Dekning på jordet

– Er det noen plass på gården det er bedre dekning?

– Ja, hvis vi går på jordet ovenfor gården, så er det bra signal. Men her ved gården er det dårlig og i fjøset er det neste ikke dekning i det hele tatt.

Olav Vasseljen er den yngste av de to kårkail`an på gården hvor det bor fire generasjoner. Han forteller at manglende mobildekning også gir utfordringer for ungdommen som driver gården.

– De får meldinger fra melkeroboten på mobil. På grunn av den ustabile og dårlige dekningen ser vi at det en del ganger er forsinkelser. Nå har vi hatt ei ku til behandling, og når den kommer i roboten, så blir den låst. Da er det greit å få meldingen, slik at vi får gitt medisin og at kua ikke står der i lange tider, sier han.

Ikke suveren dekning

De to håper at Telenor kan ta tak i problemet.

– Vi hadde fasttelefonen fordi vi synes at det er bedre, og hadde ikke noe ønske om at den skulle stenges. Nå bør de rydde opp slik at vi i alle fall får bra mobilsignal. Det kan ikke fortsette slik, sier Sigurd Vasseljen og viser frem den siste regninga fra Telenor. Øverst på regningen står det «Suveren dekning».

– Det beskriver ikke vår hverdag, sier Sigurd Vasseljen.