– I slutten av neste uke skrur vi på vannet. Da starter vi med spylinga av skrog og generell vårpuss av båtene her på havna.

Det sier Kjell Nygård. Han er mangeårig medlem i Malvik båtforening og en av veteranene på anlegget. 77-åringen bekrefter at båtlivet kan være arbeidskrevende og har på oppfordring fra lokalavisa gitt sine tips til hvordan doningene klargjøres på best mulig måte foran sesongen. En jobb mange medlemmer i foreninga tar fatt på i påska.

– Båtene som har ligget ute hele vinteren må tas inn og rengjøres. Plastbåter må poleres og settes inn med bunnstoff fra vannlinja og ned, forteller Nygård.

Bunnstoffet fungerer ifølge veteranen som et beskyttende skjold mot groing og skjellvekst.

256 plasser

Før båtene settes ut igjen, må elektriske komponenter sjekkes og ledningsnett kontrolleres.

– Ledninger kan begynne å eire. Det er derfor viktig å sjekke dem, sier Nygård.

Malvik båtforening har per i dag 277 registrerte medlemmer. 256 av dem leier båtplass på havna. Om lag 60 prosent har valgt å la båten ligge ute i vinter. Resten har lagret dem på bukker eller tilhengere i området rundt båthuset.

Delte meninger

– Mange mener at båten hører til på sjøen og tar den kun opp til vårklargjøringa. Andre vinterlagrer den konsekvent på land. Det heter seg at plastbåter har godt av å ligge tørt i lengre perioder. Vann trekkes inn i plasten, og det kan derfor være lurt å ta den opp, sier malvikingen og understreker at meningene om dette er delte i miljøet.

Slurv

Påhengsmotorer henger på båten gjennom hele vinteren. Vannsystem og tanker må tømmes. Alt utstyr som kan fryse må tas inn fra båter med innenbordsmotor, ifølge Nygård. Han mener mange båteiere slurver når det kommer til fortøyning.

– Her har det vært mye slendrian. Også på båthavna i Hommelvik. Men folk har blitt flinkere. Det brukes dårlige tau. Båten skal være ganske stramt fortøyd, fastslår han.

Antallet trebåter på småbåthavna i Hommelvik er for tiden svært begrenset. Nygård er klar på at en trebåt krever vesentlig mer vedlikehold enn en i plast.

– Olje og lakk løsner på trebåtene. Om våren må de skrapes og slipes ned, før de settes inn på nytt, forteller Kjell Nygård.