I en pressemelding har Nye Veier kommet med hva de kaller faktakorrigering i forhold til hva de holder på med. Selskapet understreker at de ikke deltar i den partipolitiske debatten, men at de ønsker å korrigere hva de kaller misforståelser og direkte feil om selskapet.

Korrigerer Marit Arnstad

En av tingene var et innlegg i Trønder-Avisa hvor vår stortingsrepresentant Marit Arnstad (Sp) blir sitert etter at Nasjonal transportplan ble lagt frem:

– Vi aner ikke hvordan Nye Veier vil prioritere, hevder Sps Marit Arnstad i  Trønder-Avisa.

«Denne uttalelsen hører naturligvis hjemme i den partipolitiske debatten som Nye Veier ikke tar del i. Men som selskapets prosjektdirektør for E6-utbyggingen i Trøndelag, vil jeg gjerne presisere:

Det er gjentatte ganger fastslått at E6 nord-utbyggingen fra Ranheim til Åsen er prioritert for snarlig utbygging. Dette betyr at vi for tida gjennomfører en rekke tekniske og samfunnsøkonomiske analyser for å optimalisere prosjektet. Ikke minst er det en vesentlig ambisjon å redusere kostnadene med 20 prosent (tidligere anslag: 13 milliarder kroner)», står det i pressemeldingen.

Byggestart 2019

Videre står det at til høsten utlyser Nye Veier tilbudskonkurranse, og neste vår engasjeres totalentreprenør.

«Så blir det byggestart i første del av 2019. Fem – seks år etter er strekningen fullført som sammenhengende firefelts motorvei med doble tunnelløp, inkludert 7 kilometer gjennom Forbordsfjellet. Det svært omfattende E6 sør-prosjektet mellom Ulsberg og Melhus blir også av stor betydning for infrastrukturen i det nye, samlede Trøndelag. Her er kostnadsanslaget så langt 15 milliarder kroner, men tidspunktet for byggestart er ennå ikke bestemt. Strekningen skal imidlertid være ferdig om 10 år, i henhold til Nye Veiers målsettinger», skriver prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, E6 Trøndelag.