Jernbaneverket, som nå er erstattet av Bane Nor, brukte to milliarder kroner på konsulenter fra 2011 til 2016. Det er også avdekket flere brudd på regelverket.

Dagens Næringsliv har fått tilgang til en hemmeligstemplet rapport fra i fjor høst som viser ni avvik knyttet til Jernbaneverkets styring av innleide konsulenter.

Blant annet var 77 konsulenter innleid i mer enn fire år. Innleide konsulenter var involvert i forbindelse med innleie av andre konsulenter. En konsulent var involvert i en anskaffelse hvor konsulentens tidligere arbeidsgiver var en av tilbyderne.

Flere stortingsrepresentanter reagerer på den omfattende konsulentbruken.

– Det er jo helt utrolig. Det er faktisk ikke sånn vi skal bruke skattebetalernes penger, sier Sverre Myrli (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Elisabeth Enger var direktør i Jernbaneverket, men er nå direktør i det nyopprettede Jernbanedirektoratet. Hun ønsker ikke å kommentere pengebruken eller kritikken.

Også i nyopprettede Bane Nor brukes det konsulenter. I januar brukte etaten 22 millioner kroner pluss moms på innleide konsulenter. Konsernsjef Gorm Frimannslund sier til Dagens Næringsliv at praksisen skal strammes inn.