Malvik kommune, med ordfører Ingrid Aune (Ap) i spissen, har krevd bomstasjonen på Vikhammer fjernet.

- Gladnyhet

- Dette er en gladnyhet, sier Ingrid Aune.

- Det blir nå to færre bompasseringer i kommunen fra 2023. Både den i Hommelvik og den på Leistad fjernes. Det betyr at lokaltrafikk i Malvik kan flyte fritt uten at man må betale bompenger, sier Aune.

- Vi har jobbet intenst for at bompasseringen på Leistad skal fjernes, nå i det siste opp imot Nye Veier, det statlige utbyggingsselskapet for Nye E6. Jeg er glad for at de har lyttet. Og jeg håper at Statens Vegvesen har merket seg at Nye Veier har lyttet til lokale innspill fra Malvik kommune i denne saken, sier Ingrid Aune.

Kampen fortsetter

- Har du håp om at bommen på Leistad kan forsvinne før 2023.

- Ja, i Malvik har man alltid  ment at bomstasjonen på Leistad er unødvendig og urettferdig, sier Ingrid Aune.

Det er Statens vegvesen som administrerer dagens bompengesystem, mens Nye Veier har laget framtidas bompengeproposisjon for nye E6.

Bomstasjonen på Leistad ble i sin tid opprettet med begrunnelsen at det blant annet var for å hindre «trafikklekkasje» fra E6 til Trondheim via Elvdalen og fylkesvei 950 via Vikhammer og Hundhammeren.

Etter dette har imidlertid Trondheim kommune etablert bomstasjon på Være, og følgelig kan dette argumentet ikke lenger gjøres gjeldende, har Ingrid Aune påpekt i brev til veimyndighetene.

Peker på urettferdighet

"Historisk er det ingen tvil om at innbyggerne i Malvik kommune har måttet bidra med bompenger, både i forbindelse med veibygging i egen kommune, men også til veiprosjekter langt utenfor egne kommunegrenser.

I Statens vegvesens egen rapport «Evaluering av Miljøpakke Trondheim» fra 2016 drøfter Statens vegvesen spørsmålet om rettferdighet i dagens bompengesystem rundt Trondheim, og også her framgår at Malvik kommunes innbyggere over tid har betalt mer enn vi har fått tilbake i utbygging av hovedveinett, " skrev ordfører Ingrid Aune i brev til Statens vegvesen 20. april.