Det sier prosjektleder, Paul Sverre Røe.

Hell Arena fikk et kraftig signal fra Stortinget om støtte til å realisere en nasjonal test- og forskningsstasjon for intelligente transportsystemer og elbiler på Hell. «Komiteen ber regjeringen vurdere hvordan staten kan bidra med realiseringen av Hell Arena og komme tilbake til stortinget på egnet måte», står det blant annet i merknaden til statsbudsjettet.

Venter på nasjonal finansiering

Når revidert statsbudsjett legges fram i mai, vil det vise seg om støtten utløser statlig finansiering.

- Vi håper på at vi får de midlene vi trenger for å jobbe videre. Det vi trenger nå er finansiering til prosjekteringsfasen. Det vi skal til med er detaljprosjektering av testbanen og bygningsmassen, og arbeid med finansiering av anlegget, og aktiviteter knyttet mot fremtidig brukere av anlegget som f.eks SINTEF, sier Røe.

– Hva skjer om det ikke kommer penger i mai?

– Da må vi tenke oss om.

Har trua

Hell Arena skal bygges med penger over statsbudsjettet i kombinasjon med penger fra private investeringer og over bank. Prosjektet er avhengig av politisk vilje og støtte på nasjonalt nivå, nå og senere. Uten denne støtten er heller ikke private investorer villige til å komme på banen. Den nasjonale teststasjonen er uansett ikke noe som kan trumpes igjennom lokalt. Men Paul Sverre Røe har god tro på at 2020 er et realistisk mål bygging av testbanen.

Hell Arena utløste store kommunale og fylkeskommunale tilskudd i fjor. Både Stjørdal kommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune har således signalisert sterk tro på prosjektet. Kommunen støttet Hell Arena med 350.000 kroner i fjor. Fylkeskommunen bevilget kr. 1.363.000.

Kommunen en drivkraft

Ifølge Røe har Stjørdal kommune en stor del av æren for at det i det heletatt er aktuelt med en nasjonal teststasjon for elbil på Lånke.

– Stjørdal kommune er den største drivkraften, og har vært det så langt i forhold til realisering av Hell Arena. Det har vært litt tilskudd, men de har også vært en pådriver opp mot sentrale myndigheter, sier Røe som beskriver samarbeidet og oppfølgingen fra den siden som «helt eksellent».

– Hva foregår i forbindelse med Hell Arena akkurat nå?

– Det jobbes med reguleringsplaner for området.

Hell Motorpark er eier av prosjektet Hell Arena så langt. Nå er Hell Arena AS etablert med de samme eierne, men planen er å ta inn nye eiere etter hvert. Og det jobbes det også med, sier Røe.

En viktig samarbeidspartner som kan tenkes å komme inn på eiersiden er International Transportation Innovation Center (ITIC)som har et tilsvarende testanlegg i South Carolina i USA.

Paul Sverre Røe er spent på utfallet av revidert nasjonalbudsjett. Foto: Foto: Frank Skaufel