Meråker kommunestyre er mildt sagt lite fornøyd med et dokument for ny samferdselsstrategi i et sammenslått Trøndelag. Meråker-politikerne har valgt å snakke høyt og tydelig for å si fra hva de mener om forslaget til samferdselsstrategi.

- Jeg sitter selv som fylkespolitiker. Fra den posisjonen ser jeg at vår kommune og vår region er stemoderlig behandlet, fastslo Egil Haugbjørg (V) da kommunestyret behandlet saken.

Etterslep

Det er et stort etterslep når det gjelder veier og samferdselstiltak i Nord-Trøndelag. Det vil også kreve at det blir tilført mer penger om man skal kunne gjøre noe med etterslepet. Men pengene må ikke bare sendes nordover i fylket. Også bygdene lenger sør må få sin rettmessige andel, sier kommunestyret og lister opp en rekke konkrete tiltak.

Asfalt

Kommunestyret mener blant annet at strategien må ta høyde for at en større andel av fylkesveiene skal kunne tåle større aksellast enn i dag, og at de må få asfalt. Ikke minst må dette gi seg utslag for fylkesveiene i Meråker.

Både Stordalsveien og Åsveien må inn på listen over veier som skal forsterkes. I tillegg til disse på må også Fersdalsveien prioriteres høyere i tiltaksplanen for fylkesveiene i Nord-Trøndelag, krever et enstemmig kommunestyre.

Bredbånd

Kommunestyret mener også at fylkeskommune må overta Nustadbrua, ettersom den er en del av gang- og sykkelveinettet langs Sørsiveien, som er fylkeskommunal. Og de ønsker at bredbånd fortsatt skal kunne samordnes med opprusting av fylkesveinettet.

Sprekk

Det eneste punktet det ikke er full enighet om, er spørsmålet om vei til Tydal. Flertallet vil at fylkeskommunen skal sette av penger til å fullfinansiere veiforbindelsen mellom Meråker og Tydal.

Det vil ikke Kjell Lundemo (V), som ønsket å ta ut akkurat dette punktet. Han fikk støtte fra Morten Moen (A) og Monika Letnes (SV) - ellers ingen.