Barbro Kristoffersen leder hovedkomiteen foran sommerens VM i rallycross i Lånke.

– Vi har fått veldig mange gode tips. Vi kan ikke gjennomføre alt i år, men kanskje til neste år, når vi har bedre tid, sier hun.

Hun liker mye av det som kom fram som tanker, tips og forslag da elevene på studiespesialisering med markedsføring som programfag ved Ole Vig vgs brukte en hel skoledag på innovasjonscamp.

– Dette er absolutt noe både vi og handelsstanden kan ta med seg videre. Noe kan vi gjennomføre ganske kjapt, andre ting trenger mer tid og større investeringer. Men vi har fått med oss veldig mange gode tips, sier VM-bossen.

Gata er «dau»

Oppgaven var denne:

Rallycross-VM i juni er ett av flere større arrangement i Stjørdal. Men selv om mesterskapet foregår ti minutter utenfor sentrum, merker man ikke i bykjernen at det foregår noe stort i nærheten.

Gata er dau, rett og slett. Det sier også folk som besøker Stjørdal. Sentrum har ingen feststemning, ingen antydning til vertskap, ikke engang flagg!

Hvordan oppnå at Rallycross-VM ikke bare bli noe som foregår i Lånke, men blir en del av Stjørdal by? Og hvordan skal de som bor i Stjørdal få eierskap til det som skjer noen minutter utenfor sentrum?

– Dette går rett inn i fagene våre. Et slikt opplegg bidrar til å gi elevene realitetsorientering. De erfarer at det ikke bare handler om å skape, om å få fram gode ideer, men også om å gjennomføre. De må selge inn ideene sine, de må kunne argumentere for valgene de har tatt, sier Mari Anne G. Høiseth, lærer ved Ole Vig vgs.

Hun skryter loddrett av både engasjementet hos elevene, og av velviljen som opplegget møter hos aktørene i næringslivet, i handelsstanden, hos kommunen og Stjørdal Næringsforum.

F.v: Mari Grendal, Elli Myvold Bjerve, Veronica Vilvang, Einar Antero Postila, Maria Ellingsen Wold og Ole Ivar Teigen. Foto: Ivar Værnesbranden

«Treningsleir»

Det samme gjør Kåre Magnar Presthus, rådgiver i Ungt Entreprenørskap.

– Alle forslagene er gode. Den kreativiteten vi opplever her, er en fryd - det er noe vi trenger! sier rådgiveren fra Ungt Entreprenørskap.

Han omtaler en innovasjonscamp som denne som et verktøy der ungdom lærer å se muligheter, og finne ut hvordan de kan realisere dem.

– En innovasjonscamp er rett og slett en treningsleir i innovasjon. Det handler ikke om å komme fram til riktig fasitsvar. Svaret skal de selv komme fram til. Og det er alltid artig å se hva de kommer opp mer, sier Kåre Magnar Presthus.

F.v: Barbro Kristoffersen, Sander Håve, Andreas Kjelstad Berg, Sivert Kvarving Maiken Tverås og John H. Bidtnes Foto: Ivar Værnesbranden

«New Orleans»

De 27 elevene ble delt inn i grupper, og det ble delt ut premier til den gruppen som hadde det beste helhetlige forslaget, premie for beste innovasjon, og premie for beste presentasjon.

En av gruppene kom opp med følgende forslag for å skape mer feststemning i sentrum:

Kjør en parade gjennom gågata i forbindelse med Rallycross-VM, med musikkorps, stilige kjøretøy og masse folk - gi Gata et preg av New Orleans!