17.mai ble vannscooterforskriften opphevet med øyeblikkelig virkning for hele landet.

Flere reagerer på lovendringen som tillater vannscootere å kjøre helt inn til land på lik linje med fritidsbåter.

Hasardiøs kjøring

Under lørdagens sommervær var det ikke bare fred og fordragelighet i Malvikbukta. Beboer Bård Bykvist bor om lag 80 meter fra strandkanten. Her nyter han vanligvis synet av langgrunn fjære, båtliv og fugler som hekker på forsommeren. Lørdag var det i stedet det som han oppfatter som hasardiøs kjøring med vannscooter nært land.

Gammel grinebiter

Bykvist er engstelig for fugler som hekker, og han ergrer seg også over støyen vannscooterkjøringen gir.

– Jeg synes det er for dumt. Slike kjøretøy er leketøy. Jeg tok opp temaet på siden for «Ordet fritt i Malvik» på Facebook. Det ser ut til at de som kjører lot seg provosere og kjørte enda nærmere land etter innlegget mitt. Noen la også ut bilder av kjøringen. Det var også en del usaklige kommentarer. Noen jeg kjenner var også morsom og kalte meg gammel grinebiter. Jeg legger det ikke på meg altså men jeg skulle ønske noen tok hensyn til fuglene. Jeg tror de blir skremt av slik kjøring i hekkeperioden. Nå har jeg sagt siste ord i denne debatten, svarer Bykvist, som undrer på hvorfor de som kjører vannscooter ikke heller gjør som båter med større motor og legger fartskjøringen lenger ut i fjorden.

Rikt fugleliv

Bykvist forteller om fuglelivet i Malvikbukta, som hovedsakelig består av måse, terne og tjeld. Han forklarer at fuglene trives der på grunn av den langgrunne fjæra. Bykvist sier at det som er karakteristisk med Malvikbukta er det rike fuglelivet.

Biolog Tor Bollingmo er heller ikke nådig i sin mening om vannscootersjåfører som kjører nært land.

– En slik adferd som beskrives her er veldig veldig skadelig for hekkende fugler. Denne kjøringen har jo nesten vært en kampsak for FrP, og nå får vi altså se konsekvensen av lovendringen. Selv om Malvikbukta ikke er noe så utbredt hekkeområde som for eksempel Tautra, så hekker det også her fugl som fiskemåke, tjeld og en og annen ærfugl. Ærfuglen klekker ut barn omkring den 25.mai, og de skal ut på vannet med en gang. Det er klart at de blir stresset av vannscooterkjøring. Stresset fugl gjør at barna lett blir et bytte for rovfugl. Vi har fortsatt noen få par med ærfugl igjen i Malvik sier Bollingmo.

Han nevner også fiskemåke som nå er blitt rødlistet og tjelden som legger reir i floområdet.

Oppfordrer til anmeldelse

– Bølger fra en vannscooter kan enkelt skylle vekk et tjeldreir, forklarer Bollingmo.

Han er temmelig engasjert i det som han karakteriserer som legalisert pøbeladferd.

– Nå får folk se resultatet av dette politiske initiativet. Men jeg vil tro det krever en hjerne for å kjøre vannscooter også. Det må da gå an å snakke med de som kjører vannscooter såpass nærme land som det Bykvist beskriver.

Bollingmo oppfordrer til å politianmelde kjøringen om folk opplever at det blir truende for hekkende fugl.

Kan ombestemme

Virksomhetsleder Olav Bitnes i Malvik kommunes avdeling FDV kommunalteknikk har ansvar for drift og vedlikehold av friluftsområder. De har satt opp bøyer i vannet som utgjør grensen for båttrafikk i Hommelvikfjæra og på Midtsandtangen.

– Dette er for å regulere båttrafikken der det ferdes badende. I likhet er det regler for at båttrafikk og nå også vannscootere skal kjøre i maks fem knop ved disse bøyene eller om de er femti meter unna badende. Jeg har sett at reglene for vannscootertrafikk opphørte 17.mai, men det er foreløpig ingen informasjon rundt dette til kommunene. Det blir spennende å se hva andre kommuner gjør med dette. Kommunene har mulighet til å tilpasse reglene selv, sier Bitnes.

Inntil 17.mai måtte vannscootere følge eget regelverk og kjøre minst 400 meter fra land. Nå er regelverket for vannscootertrafikk bortfalt.

Bladet forsøkte å komme i kontakt med noen av de som kjørte vannscooter i Malvikbukta lørdag, uten å lykkes.