Det var tilløp til temperatur da kommunestyret diskuterte forslaget om forlenget bompengeinnkreving for å delfinansiere utbyggingen av E6 gjennom Malvik.

Fritt å kjøre lokalt

–Jeg er ingen tilhenger av bompenger, men det er noe som må til dersom vi skal få vei. Jeg er imidlertid glad for at Nye Veier AS skal fjerne bommen på avkjøringsrampen i Leistadkrysset. Det betyr at innbyggeren i Malvik kan kjøre fritt internt i egen kommune, sa Jahn Harry Kristiansen (Ap) i sitt innlegg i bompengedebatten.

Etablert sannhet

–Hvem er det som sitter i regjering, og hvilket parti er det som har samferdselsministeren, spurte Rakel S. Trondal (SV) retorisk etter at FrP i kommunestyret tok opp sitt forslag fra formannskapet om at utvidelsen av E6 skal skje med statlige midler uten bruk av bompenger.

–Det er etablert som en sannhet at det ikke kan bygges veier uten at de finansieres med bompenger. Men det er mulig slik det gjøres blant annet i Sverige, argumenterte Lill Harriet Sandaune, som i voteringen mellom sitt eget endringsforslag og formannskapets innstilling bare kunne notere FrPs tre stemmer for eget forslag.

–Det er interessant at også samferdselsministeren fra FrP tror på den etablerte sannheten om at det trengs bompenger for å bygge veier, kommenterte Matz Ulstad (Ap), som sammen med det store flertallet vedtok at utbyggingen av E6 på strekningen Ranheim–Åsen skal delfinansieres med bompenger. Innkrevingen skal skje i begge retninger via fire automatisk bomstasjoner gjennom 15 år.

Bruker skal betale

–Bompenger er nødvendig av to grunner. Det er et godt prinsipp at den som er bruker av et gode skal betale, og da er bompenger en del av finansieringen. Dessuten bidrar bompenger til å regulere trafikken og få ned veksten i biltrafikken. Uten bompenger vil ikke Malvik få del i de offentlige midlene som bevilges til veiutbygging, mente Torgeir Anda (V).

Senterpartiet vil ha en grundigere vurdering av forholdet mellom nye tunnelløp, som skal finansieres fullt ut med statlige midler, og strekningene mellom tunnelene der bompenger skal være en del av finansieringen. Derfor fikk partiet vedtatt et nytt punkt der det blir bedt om at bompengesatsene tilpasses veilengden uten at tunnelene regnes med.