– Dette beklager vi i Beistadgrenda på det sterkeste. Vi som daglig bruker denne vegstrekningen, opplever to alternativer. Enten er alt så tørt at vi støves ned, eller så er vegen så full av hull etter ei regnskur, at det ikke er plass for flere hull. Uforståelig for oss beboere at denne vegen ikke skal få fast dekke, sier Kai Robert Hofstad i Beistadgrenda. Hun er talspersonen for naboene i grenda og beboerne i området som vil ha en mer framkommelig Reealé.

– Med på laget har vi også beboerne i området By, sier Hofstad.

Asfalt i sentrum

Det er tradisjon for asfaltering av kommunale gater og veger i Stjørdal sentrum sommers tid. Dette i tråd med en bestemmelse fra de folkevalgte politikerne, som ser det mest hensiktsmessig, av mange årsaker, å erstatte grusvegene med veger med fast dekke. Dette ikke minst av vedlikeholdshensyn, framkommelighet og miljø ved å hindre støvplagen.

Systemet har fungert slik at politikerne setter av en årlig pott for denne asfalteringa. Resten av jobben, prioriteringa av hvilke veger som skal få fast dekke, er overlatt til rådmannen, og det er enhet kommunalteknikk prioriterer vegene som skal få dekke.

I tråd med dette kom Reealeen opp på årets prioriteringsliste, og kommunens fagansvarlige på veg, Ketil Fiskvik, laget saken og planen for asfaltering av Realeen. Det var duket for asfaltering fra Husby i vest og fram til E 14. En 3,5 meter bred stripe med asfalt, flere fartshumper, og møteplasser på strekningen siden vegen etter asfaltering ville bli smalere enn dagens ned- og utkjørte grusveg. Sjølsagt med trær i aleen, og lysarmatur tilpasset en alé.

Siden denne vegen går gjennom to gårdstun, Ree og Mæhle, ble det i følge vegansvarlig Fiskvik av miljøhensyn bestemt å opprettholde grusveg gjennom disse to tunene.

Full stopp

Leder i plankomiteen i Stjørdal, Senterpartiets Rolf Charles Berg, sier at det ikke er ønskelig at politikerne får ansvaret for å prioritere hvilke kommunale veger som skal asfalteres i Stjørdal.

– Det bør være slik det har vært, at prioriteringa er en administrativ sak. Samtidig er jeg innforstått med at den administrative løsninga eller prioriteringa ikke alltid er den riktige, og slik er det i denne saken, sier Berg.

Plankomiteen likte ikke rådmannens prioritering, ei heller formannskapet. Asfalteringa av Reealeen ble stoppet etter innspill fra politiker eller politikere som hadde fått mer kunnskap om asfalteringsplanene og reaksjonene på disse.

– Vi ønsker absolutt ikke asfaltering av denne vegen. Vi frykter mer trafikk og større fart, som gjør det langt mer utfordrende for gående og syklende. Vegen går over gårdstunet vårt, vi vil ikke ha tiltak her som resulterer i mer biltrafikk. Vi har, både her på Mæhle og på Ree, tydelig sagt fra om at vi ikke vil ha nye tiltak på denne vegen, tiltak som forverrer trafikkbildet. Helst ville vi hatt en ny veg, lagt utenfor gårdene, sier gårdeieren på Mæhle, Heidrun Klevan.

Svært skuffet

– Vi er svært skuffet over at asfalteringsplanen nå stoppes. Vi, tør jeg si, alle beboerne i Beistadgrenda og de som bor i området By, vil ha asfalt. Ingen politikere har spurt hva vi vil. Hvorfor ikke orientere oss om saken? Vi forstår at planene stoppes, mye av hensyn til de to gårdsanleggene, men hva med oss som må slite daglig med den dårlige vegstandarden på denne strekningen. Det er full oppslutning her i grenda om å ønske asfalt på denne vegen. Jeg håper da også vi blir hørt,sier Kai Robert Hofstad.