Han møter i dag statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet sammen med NHO-direktør Tord Lien.

De ønsker å få forandret litt på regelverket når det handler om opplæring og førerprøve for tunge kjøretøy.

Koster tid og penger

Nå må kandidatene ha bestått den teoretiske delen av prøven før kjøreskolene kan bestille time for den praktiske prøven.

– Systemet koster mye tid og penger for kandidatene, sier John Magnar Høiseth.

Stjørdal-Meråker Trafikkskole er en betydelig aktør når det handler om opplæring på tyngre kjøretøy i Norge. Rundt tusen av de fire-fem tusen som årlig utdannes som sjåfører på tyngre kjøretøy, inkludert buss, liten og stor lastebil og henger, får utdanningen sin i Stjørdal.

Får opplæring i Stjørdal

De aller fleste av disse er hjemmehørende andre steder i landet enn Trøndelag. Kandidatene reiser derfor til Stjørdal for å ta kursene. Her får de en trinnvis opplæring som myndighetene foretrekker.

– Dette er noe krevende å gjennomføre når skolene ikke har anledning til å melde opp kandidatene før de har bestått teoretisk prøve, sier Høiseth.

Han peker på at for de mange som reiser til Stjørdal for å ta prøven, for eksempel fra Nord-Norge, medfører dette både at trinnvis opplæring blir vanskeligere og at de selv eller bedriften de jobber for, taper penger.

Å reise tur-retur mellom Stjørdal og Nord-Norge, er både tidkrevende og koster penger. Like tidkrevende og ulønnsomt er det å bli værende i påvente av tid hos trafikkstasjonen.

– Dette er en utfordring som koster tid og penger, både for skoler og transportbedrifter i hele landet, mener Høiseth.

Politisk ledelse

Lederen av Stjørdal-Meråker Trafikkskole har forsøkt å ta opp problemstillingene med Vegdirektoratet, men har fått lite gehør.

– Derfor prøver vi nå å få den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet i tale, sier John Magnar Høiseth.

Han er veldig glad for at NHO i Trøndelag støtter utspillet. NHO-direktør Tord Lien som har bakgrunn fra regjeringen, blir med på møtet med statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet.

Byråkrati

John Magnar Høiseth understreker at trafikkskolene ikke er ute etter å svekke verken opplæringen eller sikkerheten i storbilopplæringen.

– Dette handler bare om å få endret noen byråkratiske forskrifter slik at logistikken rundt førerprøven for tyngre kjøretøy blir mer effektiv, understreker Høiseth.

Derfor foreslår Høiseth og trafikkskolene at kravet fjernes om at teoriprøven skal være bestått før praktisk prøve kan bookes. Et annet alternativ kan være at trafikkskolene får mulighet til å bestille et gitt antall prøver på forhånd.