Greth Llewellyn er den første i familien som noen gang har besøkt graven til flight sergeant Arthur H. Watts på kirkegården på Værnes.

– Vi visste ikke engang hvor Arthur var begravet, sier Gareth Llewellyn.

Stasjonert på Værnes

Arthur Watts var jagerflypilot under krigen. I fredsdagene i 1945 ble Watts stasjonert på Værnes.

Watts var en del av 332-skvadronen som ble opprettet i England under krigen. Skvadronen som ble stasjonert på Værnes fra 22. mai 1945, besto både av norske og engelske piloter. Skvadronen ble lagt ned i januar 1946.

2. august 1945 omkom Arthur Watts da spitfiren han fløy, styrtet i Stjørdalselva like etter takeoff fra Værnes. Watts ble drept i styrten. Han ble begravet på kirkegården på Værnes.

Var nygift

– Arthur Watts var min mors første mann. De to var nygift da Arthur omkom i spitfireulykken i Norge, forteller Gareth Llewellyn.

Gareth Llewellyns mor og Arhur Watts traff hverandre da begge gjorde tjeneste i det engelske flyvåpenet RAF under krigen. De to giftet seg, og Arthur fortsatte krigstjenesten som jagerflypilot.

– Mor har ikke fortalt så mye om det som skjedde. Hun giftet seg og stiftet ny familie noen år etter at hennes første mann Arthur omkom, forteller Gareth.

Moren fikk to barn med den nye mannen, som er Gareths far.

Ville hjem

Gareth Llewellyn gjør selv tjeneste som reserveoffiser i RAF. For et par år siden kom han over opplysninger fra britiske War Records om flyulykken som skjedde på Værnes i Norge.

– Mor har fortalt at Arthur gledet seg over at krigen var slutt. Han ønsket å komme hjem til England, men ble stasjonert på Værnes i Norge like etter freden. Han fikk ikke reise hjem. Han måtte bli for å være med på å styrke forsvaret av Norge, sier Gareth Llewellyn.

Moren har også fortalt at Arthur var veldig misfornøyd med at han ikke fikk komme hjem til England. Han var likevel vant til å utføre ordre. Arthur Watts var bare 23 år gammel da han omkom ved Værnes.

Sparsomt med opplysninger

I de engelske krigsarkivene er det sparsomt med opplysninger. Her står det at Arthur Watts døde da spitfiren hans styrtet 2. august 1945. Årsaken er oppgitt som motortrøbbel. Det står også at Arthur ble begravet på Værnes.

– Vi søkte på internett og fant Værnes Kirke, forteller Gareth Llewellyn.

Han bestemte seg for å skrive et brev til presten i kirka og spørre om Arthurs grav fortsatt eksisterte.

Ved hjelp av google translate skrev Gareth et brev på norsk til «Pastoren, Værnes Kirke, Prestmoen 7500 Stjørdal, Norway». Og brevet kom fram. Det havnet til slutt på bordet til kirkeverge Oddbjørn Eide som har ansvaret for kirkegårdene i Stjørdal.

– Det var veldig artig å kunne melde tilbake at ikke bare grava til Arthur Watts, men også tre andre britiske soldater, fortsatt eksisterer på Værnes, sier Oddbjørn Eide.

På norgesferie

Gareth Llewellyn og samboer Ruth White bestemte seg for å legge årets sommerferie til Norge. De har vært på fjellturer på Vestlandet og bestemte seg for å bruke de to siste feriedagene i Stjørdal. Målet var å finne og besøke grava til Arthur H. Watts. Ingen i familien har visst hvor Arthur ble begravet.

– Jeg er overveldet over å se at de britiske krigsgravene er tatt så godt vare på, sier Llewellyn.

Han stilte i full RAF-uniform under besøket på Værnes Kirkegård. Gareth og samboer Ruth legger ikke skjul på at de er imponert over hvor vakkert og godt stelt kirkegården på Værnes er.

Lokalhistoriker

De to er også veldig glade for at de fikk kontakt med lokalhistoriker Hans Olav Løkken i Stjørdal. Løkken har spesialisert seg på flyhistorie i Midt-Norge. Løkken har hatt full tilgang til forsvarets arkiver og har spesialisert seg på flyulykker. Han er derfor godt kjent med ulykken der Arthur Watts omkom. Løkken har også intervjuet stjørdalinger som var vitne til ulykken og som var med på å prøve å berge den engelske spitfirepiloten.

Løkken var med under besøket på kirkegården. Han tok også med det engelske paret til stedet ved Mælen bru der flyet styrtet i Stjørdalselva.

– Etter det jeg forstår, styrtet spitfiren som Arthur Watts fly få sekunder etter at flyet hadde tatt av mot øst fra Værnes, sier Løkken.

Årsaken til at flyet styrtet var trøbbel med motoren.

– Også vindretningen fra sørøst er krevende for fly som tar av fra Værnes. Vind fra denne retningen kan skape veldig mye turbulens, sier Løkken.

Vitneobservasjoner forteller at jagerflyet rullet rundt et par ganger i lufta før flyet styrtet i Stjørdalselva noen hundre meter ovenfor Mælen bru.

Kirkeverge Oddbjørn Eide og lokalhistoriker Hans Olav Løkken møtte Gareth Llewellyn og Ruth White på kirkegården på Værnes. Foto: Jan Erik Sundoy
Gareth Llewellyn foran de engelske krigsgravene på kirkegården på Værnes. Foto: Jan Erik Sundøy
Gareth Llewellyn er reserveoffiser i RAF og stilte i full uniform ved de engelske krigsgravene på Værnes. Foto: Jan Erik Sundoy