John Wilmann er en av fire som har fått hentet ut sine personlige kjennemerker fra trafikkstasjonen til Statens vegvesen i Stjørdal så langt. Med sin strøkne 2000-modell Lotus Elise får han, om mulig, enda større oppmerksomhet når han cruiser rundt i sin lille sportsbil.

–Grunnen til at det ble PLAYER er egentlig litt delt. Storhetstiden til Lotus på Formel 1-banen var på 70-tallet, og da var det tobakksmerket John Player Special som var hovedsponsor. Bilen min er også utstyrt med denne reklamen, og sånn sett er kjennemerket med på å understreke det. Ellers har jeg alltid hatt en forkjærlighet for lekne biler, så sånn sett passer det også bra med PLAYER. Gambler er jeg i alle fall ikke. Spiller knapt lotto, sier John Wilmann.

Bil på heltid

Hommelvikingen jobber til daglig som bilselger hos Møller Bil i Stjørdal. På fritiden går det i lekne sportsbiler og amerikanske veteraner.

–Jeg ble født med bilinteresse, og har som regel 1–2 hobbybiler som jeg holder på med til enhver tid. I tillegg har jeg også noen amerikanske veteranbiler, men de har kvadratiske skilt, så dem går det ikke å lage personlige skilt til.

Dårlig investering

Skiltene Wilmann har kjøpt er gyldige i ti år. Etter det må han betale inn ny avgift for å få beholde dem videre.

–Det er noen som synes at det er galskap å betale så mye for egne kjennemerker, men dette er interessen og hobbyen min, så jeg synes ikke det er så ille. Har kompiser som bruker masse penger på hjemmestereoanlegg og dyre sykler, så da kan jeg prioritere dette i stedet.

–Hvor mye koster det med personlige skilt?

–Jeg bruker å si at det koster 4.500 kroner pr. skilt.

Brøt sammen

Muligheten til å søke på personlige kjennemerker åpnet den 15. juni i år. Pågangen på systemet var så stor, at det hele brøt sammen etter kort tid.

–Jeg satt klar klokken 11.00, men systemet brøt ganske fort sammen. Prøvde på mobilen et kvarter etterpå, og var heldig å komme gjennom.

–Og valget av navn var enkelt?

–Jeg hadde en liste med flere alternativ. Blant annet BOND007 og WILDMAN. Det første for at også James Bond brukte en Lotus Elise i en av sine filmer, og det andre for at det står i stil til etternavnet mitt. Jeg søkte på WILDMAN i tillegg til PLAYER, men fikk avslag på grunn av at en av de sju bokstavene var en W, som gjorde at navnet ble for langt.

–Skiltet varer i ti år, og er bundet opp til deg personlig. Hva hvis du bytter bil i mellomtiden?

–Dette er nok en bil jeg kommer til å ha i mange år framover. Dette er en av 3.000 biler som er nyregistrert i Norge. Tror det bare er et dusin igjen av denne modellen i landet. Og så er det jo en veldig artig bil. Selv om den ikke har mer enn 120 hestekrefter under pansret gjør den 0–100 på 5,7 sekunder. Mye på grunn av at den ikke veier mer en drøye 700 kilo. Når man i tillegg så å si sitter helt nede på bakken, blir fartsfølelsen enorm. 120 km/t føles som 200 km/t i en annen bil, sier Wilmann.

Enorm respons

Hele 12.267 søknader om personlige kjennemerker har kommet inn på landsbasis etter den 15. juni. Av dem er 1993 søknader innvilget så langt.

–Responsen har vært enorm, og mye større enn det vi hadde sett for oss på forhånd. Derfor hadde systemene våre også problem med å takle pågangen i starten, sier Elin-Mari Kilen, som er fungerende leder for merkantil avdeling i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag.

–Med knappe 2000 innvilgede søknader, betyr det at køen for å få behandlet søknadene fremdeles er lang?

–Ja, normalt har vi tre ukers responstid, men nå kommer sommerferien inn i tillegg til at mengden søknader er mye større en forventet. Siden søknadssidene åpnet for en drøy måned siden har vi hatt nesten én million visninger på siden. Det sier litt om interessen.

–Er det noen som har fått avslått søknaden sin også?

–Ja, vi har 243 som har fått avslag så langt. Grunnene til det kan være mange. Vi har noen etiske begrensninger, der skiltene ikke skal virke støtende, eller forulempe noen. Et eksempel på avslag var en søknad om REDRUM, som er «murder» baklengs. Den ble avslått. Ellers opplever vi også en del tullesøknader. Noe vi bruker unødvendig mye tid på, og som vi oppfordrer folk til å slutte med, sier Elin-Mari Kilen.